Elsparkesyklist ble stoppet i Oslo-tunnel – hadde 1,88 i promille
En forferdet bilist ringte Vegtrafikksentralen for å melde fra om elsyklisten som bilisten var i ferd med å kjøre ned i Vålerengtunnelen.
Siden i vår har elsparkesyklister vært et fast innslag i bybildet. Men det er ikke bare over bakken at elsparkesyklistene kan komme brått på.
Natt til søndag opplevde en bilist på vei nordover i Vålerengtunnelen i Oslo marerittet da det brått dukket opp en elsparkesyklist i lav fart foran bilen. Bilisten unngikk kollisjon, men varslet straks Vegtrafikksentralen, som kontaktet politiet.
I mellomtiden hadde Vegtrafikksentralen stengt deler av tunnelen for trafikk for å unngå flere farlige situasjoner. Dette skjedde ved 03.30-tiden.
En politipatrulje var raskt på plass i tunnelen og fikk stoppet elsparkesyklisten. Da det viste seg at mannen var ruspåvirket, ble det kalt inn en bil fra trafikkorpset som kjører rundt med «Evidenzer», et apparat som måler promillen på stedet. En utåndingsprøve avslørte at promillen var på hele 1,88.
Det er foreløpig ikke kjent hvor lenge mannen hadde vært i Oslos tunnelsystem før han ble stoppet.
I løpet av to timer ble 81 bilister tatt for køsniking i Oslo. Alle fikk 5500 kroner i bot.
Anmeldt for brudd på veitrafikkloven
– Vi har ikke opplevd noe lignende før. Dette har ingenting med fornuft å gjøre. Vi vet heller ikke om det bare var en dårlig vurdering, eller resultat av et veddemål, sier Finn Erik Grønli, politioverbetjent i trafikkorpset i Oslo politidistrikt.
Mannen, som er i midten av 20-årene, var ikke særlig glad for å bli stoppet av politiet.
– Han var ikke særlig meddelsom, men vi antar at han var på vei hjem da han ble stoppet, sier Grønli.
Han er nå anmeldt for brudd på veitrafikklovens paragraf 21. Den sier blant annet at «ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel».
– Med denne kjøringen satte han livet sitt i fare. Nordgående løp i Vålerengtunnelen er ganske svingete og har ikke havarilommer. Derfor vil det være vanskelig for en bilist som kjører i 70 km/t, å svinge unna når det dukker opp en elsparkesykkel som holder 10–20 km/t, sier Grønli.
Dette er reglene for bruk av elsparkesykkel
254 fratatt førerkort i Tyskland
Hadde den unge mannen kjørt bil, ville han ha mistet lappen på stedet fordi promillegrensen for bilkjøring er på 0,2. I tillegg hadde han risikert fengselsstraff.
Siden det er første gang politiet har stoppet en elsparkesyklist med promille inne i en tunnel, er det tidlig å si hva slags reaksjon mannen kan vente seg.
I Norge er elsparkesykler likestilt med vanlige tråsykler. I Tyskland er det strengere regler for å promillekjøre med elsparkesykkel. Der er elsparkesyklene å regne som motorisert kjøretøy. Nylig ble 254 personer på elsparkesykkel fratatt førerkortet i Tyskland fordi de kjørte med promille, meldte CNN. Kontrollen ble utført i forbindelse med en ølfestival i München.
Oslo-folk elsker og hater elsparkesyklene: «Helt genialt». «Noe tull». «Jeg drømmer om å frese rundt».
Større problem i sommerhalvåret
Det at elsparkesyklister og andre myke trafikanter befinner seg i tunnelene i Oslo, er ikke noe nytt fenomen. Vegtrafikksentralen, som overvåker trafikken i tunnelene, har opplevd det flere ganger.
– I sommer hadde vi tre personer med elsparkesykkel i Operatunnelen. Også fotgjengere og syklister tar seg inn i tunnelene av og til. Da stenger vi kjørefeltet der de befinner seg, og varsler politiet. Problemet er størst i sommerhalvåret, sier Christian Prydz, faggruppeleder i Statens vegvesen.