Oslo

Oslos kollektivtilbud har hatt år med vekst. Nå opplever Ruter dramatiske uker der store kutt nærmer seg.

Denne uken var det mange spente Ruter-ansatte. Torsdag kom den første pekepinnen på hvordan fremtidens kollektivtilbud i Oslo og Viken vil bli.

Ruter mangler fortsatt mange passasjerer for å komme tilbake på et «normalt» nivå – flere uker etter gjenåpningen.
  • Sondre Moen Myhre
    Journalist
  • Sean Meling Murray
    Redaksjonell utvikler

– Fy søren. Det er over!

Det er 24. september. På trappen utenfor Oslo rådhus knytter Raymond Johansen nevene og jubler som om favorittlaget hans akkurat hadde scoret seiersmålet i en Champions League-finale.

Nå skulle Oslo-folk ta byen tilbake. Nå skulle Oslo feire. Nå skulle Oslo tilbake til normalen.

– Jeg oppfordrer alle til å ta i bruk kollektivtransporten, kulturtilbud og uteliv. Sammen får vi i gang arbeidslivet, hverdagslivet og kulturlivet, sa Johansen.

Uken etter gjenåpningshelgen, kunne Johansen og Oslo kommune være fornøyd. Lørdag 25. september beveget folk seg for første gang mer i Oslo sentrum enn tilsvarende helg i 2019. I to timer.

Men har Oslo-folket deretter lyttet til Johansen?

Ikke nødvendigvis. Og det kan bety store endringer i den hovedstaden vi kjenner i dag.

Les hele saken med abonnement