Oslo

Tren som Aamodt og Kjus

Her er barmarkstreningen som gjorde Kjetil André Aamodt og Lasse Kjus til vinnere.

For temmelig nøyaktig ti år siden møtte Aftenposten Lasse Kjus og Kjetil André Aamodt i Østerrike. Da var de klare for sin 14. sesong i world cup.
  • Jørn-arne Tomasgard

Barmarkstrening var en viktig del av suksessoppskriften til KjetilAndré Aamodt og Lasse Kjus. De to medaljesankerne i alpint forteller at de kjørte et omtrentidentisk opplegg med barmarkstrening så lenge de var aktive.

Les også

Blir best på bar bakke

— Vilikte det, vi. Det var kjempemoro. Da vi var skadet, holdt vi det skjult slikat vi kunne være med på barmarkstreningen, sier Aamodt.

— Detteer helt avgjørende trening. De som vinner, er de best trente guttene, supplerer Kjus.

— Vihadde et opplegg som vi trente gjennom hele karrieren. Men vi ble kanskjelitt mer "relaxed" de siste årene, medgir Aamodt.

Les også

Verdensmester-oppskriften

Mest kondisjonstrening

Lasse Kjus forteller at en treningsuke på barmark var satt sammen avtre aerobe økter på til sammen fire timer. Aerob betyr at du har rikelig tilgangtil oksygen og kan holde ut aktiviteten lenge. Det kan for eksempel være løping ellerfjelltur.

Videre hadde de fire økter maks knebøy, i tillegg til styrketreningpå resten av kroppen, til sammen 4,5 timer.

To timer var anaerob trening, trening med så høy intensitet at kroppen produserer mer melkesyre enn den klarer å kvitte seg med. Det var som regel intervalltrening, gjerne i form av bakkeløp.

Les også

Slik gjør du skiene klare for skisesongen

To timer var såkaltimitasjonstrening, det vil si at de beveget seg opp og ned alpinbakken medalpine bevegelser. Også hurtighet og spenstøvelser var en del avbarmarkstreninga til de to.

— Målti timer brukte vi nok mest tid på kondisjonstrening, mener Kjus.

Vær kreativ

— Sliktrente vi hele veien. Det var tennis i pausen og fotball etterpå. Da vi kompå snø, kunne vi være fem timer i bakken og drive 1–2 timer barmarkstreningetterpå, sier Kjetil André Aamodt.

Kjus forteller at de ikke trente mye statisk styrketrening.

— Åstå på ski er bevegelse. Når du stopper bevegelsen, stopper farten. Knebøy erhovedøvelsen for styrke, men det er litt lettvint å gå inn og ta knebøy ivektrommet. Stå på en stubbe i skogen. Finn fornuftige kreative løsninger, råderKjus.

— Noevi drev mye med for å trene helheten på en eksplosiv måte, varhinderløyper på to minutter der vi var innom ulike øvelser, sier Aamodt.