Oslo

Ingen tur uten Facebook

Linn Belck-Olsen legger ofte ut bilder fra treningsturene sine på Facebook og Instagram. Her står hun ved Sognsvann og tar bilde av seg selv, riktignok på kommando fra fotografen.
  • Anders R. Christensen
  • Så lenge det er trendy å trene, vil det være trendy å fortelle om det på Facebook også, sier sosiale medier-forsker, Thomas Wold.

— Jeg får mye pes fra venner som sier at jeg gir dem dårlig samvittighet når jeg legger ut bilder fra treningsturene mine, sier Linn Belck-Olsen.

For mange har nettopp det å legge ut bilder på sosiale medier blitt en naturlig del av det å dra på trening, enten det er fra et treningsstudio eller en topp i Nordmarka. Et bevis til verden på at man har vært der, tatt turen ut og gjennomført en økt.

«Uslåelig dessert på Vettakollen»

Det er det Linn Belck-Olsen gjør. Med jevne mellomrom oppdaterer hun venner på Facebook og Instagram med bilder fra øktene sine.— Jeg legger ut bilder mest for å vise at jeg er ute og for å inspirere vennene mine. De gangene det har vært litt tyngre enn vanlig å dra seg opp av sofaen er man kanskje i tillegg ekstra stolt, så da vil man gjerne vise hvor flink man har vært. Det gir ekstra motivasjon, sier Belck-Olsen.

30-åringen jobber til daglig som tekstforfatter i et reklamebyrå og trener rundt fem ganger i uken. Med så mange økter er det likevel ikke alle som ender opp i sosiale medier.

"Turens høydepunkt. #maridalen #søndagstur"

— Det handler om hvordan man kommuniserer. Jeg skjønner at folk kan gå lei dersom de seks siste oppdateringene dine er innsjekkinger på Sats. Men dersom vennene mine irriterer seg over fine naturbilder fra treningsturer i Marka får de bare slutte å følge meg.

Gir status

Bruker du sosiale medier, har du nok lagt merke til at Belck-Olsen er langt fra alene om å dele denne type innhold. Thomas Wold, stipendiat ved psykologisk institutt og ekspert på sosiale medier ved NTNU, tror vi bare får se mer av slikt så lenge det er in å trene.

— Generelt handler det om at man vil vise seg frem som menneske. På samme måte som man viser hva man har bakt og gourmetmiddagen man har laget, forteller man om trening. Det er mye status knyttet til det å være slank og godt trent, og at man kan ta vare på kroppen. Så lenge det er trendy å trene, vil det være trendy å fortelle om det på Facebook også.

"Morgentur på Leveldfjellet i Ål i Hallingdal."

— Hva er resultatet av dette? Cecilie Staude, førstelektor og ekspert på sosiale medier ved BI, synes ikke det er grunn til å problematisere for mye.

— Jeg mener det er klart flere positive enn negative sider her. Det finnes mange grupper som deler mye godt innhold på treningsfronten. Sosiale medier kan stimulere folk på en god måte, det ser jeg på meg selv. Jeg la ut på Facebook at jeg hadde meldt meg på halvmaraton. Nå angrer jeg på hele greien, men siden jeg har fortalt vennene mine om det, må jeg jo stille opp, sier Staude.

Hun tror likevel at mange blir lei av dem som bare skriver om trening, turer og tider de har oppnådd.

"First frosty night at Kattjønna. #fall"

— Det å glanse sitt eget liv er en driver for mange brukere av sosiale medier, mange bruker det til å bygge en merkevare av seg selv. Vi ser det særlig på Facebook, og også på Instagram, som kommer for fullt nå. Mange opplever at det er mye av den type innhold og oppfatter det som spam. I fremtiden vil sosiale medier i stadig større grad bli kanaler som folk bruker til å innhente informasjon, og da er ikke slikt så interessant. Flaut om venner gjør det bedre

Selv om Linn Belck-Olsen ofte legger ut bilder fra treningsturene sine, har hun sluttet å oppdatere venner på hvor lang tid hun bruker.

-Tidligere hadde jeg en app som la ut treningsruten, og tiden jeg brukte, på Facebook, men det har jeg sluttet med. Det ville jo vært litt flaut hvis noen av de som ser det bruker kortere tid på samme turen, sier Belck-Olsen med et smil.