Oslo

Andreas Halse: - E18 må planlegges for førerløse biler

  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

Andreas Halse (Ap) mener E-18 Vestkorridoren bør slankes. - Det er en utfordring for hele Nasjonal Transportplan og E18 at planene er basert på at bilene skal være som de er i dag, mener bystyrerepresentanten. Foto: Rolf Øhman/Arkivfoto

  • E18 blir et veddemål til 40 milliarder kroner på at selskaper som Ford, Tesla, GM og Volvo ikke lykkes med å lage selvkjørende biler.

Det mener bystyrerepresentant Andreas Halse (Ap), som også sitter i samferdsels— og miljøkomiteen.

Han kommer med utspillet etter et intervju i Aftenposten med klimaminister Vidar Helgesen (H). Helgesen mener i likhet med mange politikere at førerløse biler er fremtiden.

Selv om det i en overgangsperiode vil være både menneskekjørte og selvkjørende biler på veien, mener Halse dette bør endre måten vi bygger vei på i Norge.

— Vi lever i bilens brytningstid. Alle produsentene har sagt at de skal selvkjørende bilder i løpet av de neste ti årene. Tesla sier de vil ha sin klar om to-tre år, og de leverer stadig nye oppdateringer med nye funksjoner, sier Halse.

— Se hva Tesla leverer nå. Og tenk på hva de klarer om åtte til ti år.

- Det må planlegges for selvkjørende biler

— Vi vil blant annet kunne utnytte plassen på veien bedre. Bilen vil være flinkere til å holde avstanden enn det vi mennesker er, noe som vil gi økt kapasitet i seg selv. For det andre vil det endre måten vi agerer med hverandre i trafikken, sier Halse.

Halse representerer Arbeiderpartiet i Oslo i forhandlingene med Akershus fylkeskommune om Oslopakke 3.

Han mener utviklingen betyr at vi må tenke annerledes rundt hele Nasjonal Transportplan (NTP) og E18-prosjektet, og kommer med en oppfordring til klimaminister Vidar Helgesen (H) og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), som begge har snakket mye om førerløse biler.

Google er et av mange selskaper som forsker på førerløse biler. Her en prototyp under testkjøring i 2014. Foto: Eric Risberg - AP / NTB Scanpix

— Det er en utfordring for hele NTP og E18 at planene er basert på at bilene skal være som de er i dag. Og at den eneste løsningen på dagens trafikkproblemer er å bygge mer vei. Det er ikke størrelsen på veien, men at folk skal komme frem, som bør være i fokus.

Ønsker gjennomgang av prosjektet

Han ønsker en gjennomgang av prosjektet, mer spesifikt strekningen mellom Lysaker og Sandvika.

- Du mener det bør slankes mer enn det er gjort i dag?

— Prosjektet er ikke slanket i det hele tatt. Det bør være en gjennomgang med et kritisk blikk på om denne typen fremkommelighet er noe vi trenger. Det er som et spørsmål om vi skal legge kobberledninger fordi vi tror flere skal ha fasttelefon i fremtiden eller satse på mobiltelefon.

Teknologitopper følger utviklingen

Flere teknologi-guruer og toppledere fremhevet nettopp selvkjørende biler under Aftenpostens teknologikonferanse tidligere i år.

Lyft, en konkurrent til Uber, samarbeider med General Motors, ifølge Wired, om å utvikle en flåte med selvkjørende biler. Også Uber er involvert i utviklingen med andre samarbeidspartenere.

Snø og juss står i veien

Det er fremdeles flere fartshumper i veien for selvkjørende biler - i alle fall i Norge. Tesla-eiere her til lands er vare for å skru på selvkjøringsfunksjonen når det er snø på veien.

Bilen bruker blant annet merkingen på veien til å orientere seg. Når den forsvinner under et lag med snø, blir det vanskelig.

Washington Post har snakket med forskere som jobber med selvkjørende biler. De anslår at man er mellom fem og ti år unna biler som kan navigere i snø.

Et annet problem er jussen. For hvis en selvkjørende bil krasjer, hvem har ansvaret da?

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har tidligere sagt til Aftenposten at det jobbes med å utvikle et lovverk, men at det neppe vil være klart innen tre år.

Teknologimagasinet:

Les også

  1. Klimaministeren: – Vi må bygge tettere og smartere

  2. Kan en baby selv kjøre til barnehagen? | Anne Cathrine Gjærde

  3. Nå kan du snart kjøre førerløs buss

Les mer om

  1. Teknologi
  2. Samferdsel