Oslo

Skal danskebåten og Kiel-fergen legge til på østkanten i fremtiden? Uaktuelt, mener bydelen.

Nå har 140 aktører uttalt seg om hvor utenlandsfergene bør ligge i fremtiden. Her er deres dom.

Kongshavn brukes i dag som containerområde og omlastingsterminal for gods som kommer til og fra Sydhavna med bil. Det er best for økonomien og byutviklingen å plassere utenriksfergene her i fremtiden, ifølge ny rapport.
  • Maria T. Pettrém
    Maria T. Pettrém
    Journalist

De siste brikkene i «Fjordbyen» faller sakte, men sikkert på plass. Men ett spørsmål skaper hodebry: Hvor skal Danskebåten og Kiel-fergen plasseres?

Svaret vil bli viktig. For fergeterminaler tar mye plass. I oktober kom rapporten som skisserer muligheter.

I dag har byen to terminaler: Én på Filipstad og én på Vippetangen, utenfor Akershus festning. Men kan det løses bedre? Kan terminalene samles? I så fall – hvor?

Det beste for byutviklingen er å plassere begge sammen på en ny terminal på Kongshavn. Slik lød konklusjonen i rapporten. Kongshavn er området nedenfor Ekebergåsen, rett sørøst for sentrum.

Rapporten har nå vært på høring. Engasjementet er stort. 140 uttalelser har tikket inn hos Plan- og bygningsetaten.

Én av dem som har uttalt seg, er bydelsutvalget i Gamle Oslo. Lokalpolitikerne er sterkt kritiske til alternativet som har pekt seg ut som en «favoritt».

Les hele saken med abonnement