Det kommer flere nye busslinjer i Oslo og Akershus
Flere avganger tidlig om morgenen og sent på kvelden, mer nattbuss og bedre tilbudt på tvers. Det er fasiten når Ruter legger om rutene 8. april.
- Christian SørgjerdJournalist
1. februar gjorde billettprisene hos Ruter et hopp. I snitt økte enkeltbilletter og ulike periodekort med 5,2 prosent. Men kanskje er vårens ruteendringer et slags plaster på såret.
Hver for seg er justeringene i tilbudet små. Men Oslos samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) nøler likevel ikke med å beskrive helheten som «et kjempeløft».
Vil du se samtlige endringer som gjøres? Her finner du den komplette oversikten (PDF).
– Både i fjor vår og i fjor høst ble rutetilbudet økt. Nå får vi et nytt løft, tilbudet blir stadig bedre, sier Berg.
Solveig Schytz (V) leder Hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylkesting. Hun er like tydelig.
– Ruters oppdrag er å gi mest kollektivtrafikk der behovet og potensialet er størst og vi får mest kollektivtrafikk for pengene. Her leverer de, og det er vi veldig fornøyd med, sier hun.
LES OGSÅ: Å gjenåpne en av Oslos minst brukte holdeplasser vil koste 37 millioner kroner
I fjor økte antall reiser med kollektivtrafikken i Oslo og Akershus med 5,9 prosent. Tallene Ruter la frem i forrige uke, var historisk gode.
Totalt hadde kollektivtrafikken, NSB holdt utenfor, hele 371 millioner påstigninger. På ti år er det blitt 80 prosent flere reiser i Akershus og 60 prosent flere reiser i Oslo. Biltrafikken inn til Oslo har stått stille.
Dette er de største endringene:
- 37-bussen, Oslos mest brukte linje, får enda tettere avganger i rushtiden. Mange andre linjer får også oftere avganger i rushet.
- 18-trikken vil alltid kjøre helt til endestoppet på Ljabru. Flere busslinjer får nye avganger tidlig om morgenen og sent på kvelden.
- Flere nattbusslinjer får avganger hver halvtime alle dager.
- Det opprettes en ny sommerbuss til Hvervenbukta fra Hauketo stasjon. Den vil gå fra midten av juni til midten av august. Hvervenbukta har i dag ofte parkeringskaos på godværsdagene.
- Flere linjer i bydelene, der dekningen i dager dårligst, går over til 15 minutters ruter på hverdager. En helt ny linje på tvers av Søndre Nordstrand vil gå hvert kvarter alle dager (72A og B legges ned).
Økte bompengene i fjor
I fjor høst ble prisene på bomringen økt litt. I etterkant har trafikken falt. Om ett år får Oslo en ny indre bomring med 53 bomstasjoner, og det er ventet at trafikken vil falle mer.
– Etter prisøkningen i fjor er det blitt rundt 500.000 færre bilpasseringer i måneden. Da må vi gjøre kollektivtilbudet bedre, sier Berg.
LES OGSÅ: Savner du fleksikortet? Nå kan det komme tilbake.
Den nye bomringen kommer som del av «Oslopakke 3», som politikere i Oslo og Akershus ble enige om i 2016. Der går hele tre av fire kroner som kommer inn i bompengeinntekter, til utbygging av kollektivtrafikken. Men i forhandlingene, hvor både Berg og Schytz selv deltok, ble det også enighet om den ekstraordinære økningen i billettprisene.
Bedre korrespondanse med tog
I Akershus er grepene de samme som i Oslo. Det gjøres mange små justeringer og forbedringer:
Flere «matelinjer» til jernbanestasjoner får tidligere avganger om morgenen, og flere ruter justeres for å korrespondere bedre med toget. Flere linjer får avgang hvert kvarter. Bærum får vesentlig bedre nattbusstilbud lokalt, og også i Follo blir tilbudet bedre.
Da Ruter, Veivesenet og NSB for noen år siden laget en omfattende utredning om fremtidens kollektivtrafikk – rapporten «Oslo-navet» – var ett av de foreslåtte tiltakene å ikke kjøre alle busser helt inn til Oslo sentrum.
LES OGSÅ: Vil ha lovendring for å gjøre Ikea-bussen mer miljøvennlig
Inn mot bussterminalen og i flere bygater klumper det seg i dag, i perioder står bussene i kø blant annet i Bjørvika. Men en endring har latt vente på seg. For reisende som tvinges til overgang, kan grepet være upopulært. Nå skjer det litt: To linjer fra Romerike får endestopp Helsfyr.
– Det er en god løsning, de fleste reisende bytter uansett til andre linjer eller T-bane her. Én av linjene vestfra vil på tilsvarende måte få endestopp i Vika, sier Schytz.
Mest lest akkurat nå
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5