Oslo

«Barn er krevende og fortjener kun det beste»

Fra Oslo-Filharmonien og Leif Ove Andsnes til Fagerborg-Festspillene: Hva driver Minken Fosheim med, sånn egentlig?

20 år etter platesuksessen: Lunsjgjesten er konsertaktuell, året igjennom.
  • Sturle Scholz Nærø

- Hva sa du nå? Jubileum?

- Javisst. For 20 år siden kom første CD i Norges mest suksessrike klassisk-serie — for barn.

- Så moro, da. Dette har jeg jammen ikke tenkt på. Syv innspillinger og bøker er det blitt, om like mange komponister. Fire ble nominert til Spellemannsprisen; tre solgte til gull. Eventyret om Mozart , som den første utgivelsen heter, er i særklasse: Jeg fikk også Riksmålsprisen; illustratøren fikk hederspris. De syv CD-ene solgte i over 100.000 eksemplarer. Alle finnes ennå, men nå må de bestilles.

- Takk for tipset. Før vi snakker om formiddagens Mozart-forestillinger, i Barratt Due Musikkinstitutt, Oslo 3: Minken Fosheim og barnekulturen?

- Det begrepet eksisterer ikke i mitt hode. Kultur er kjempeviktig for alle mennesker, kanskje særlig for barn. Uttrykket «barnekultur» kan skape inntrykk av at kulturen ikke er «fin» nok. Dét er i hvert fall misforstått! Barn er et krevende publikum og fortjener kun det beste. At jeg begynte å undervise i teater, og senere laget CD-er og bøker for barn, var tilfeldig, egentlig.

- Tilfeldig?

- Nja. Kanskje ikke. I 1992 startet jeg Minkens Barne- og Ungdomsteater, fordi det finnes altfor få sånne tilbud. Mange foreldre fortalte: «Barnet mitt er ikke opptatt av fotball.» Sånn fikk jeg ideen til å lage et pusterom, et sted for skaperevne og fantasi, fritt for konkurranser og karakterer. Og nesten like viktig: Barna kommer fra hele Oslo. De møtes på tvers av sosial og kulturell bakgrunn. I stedet for å tjene penger, holder jeg prisene nede, slik at alle kan ha mulighet til å gå på denne skolen.

- Et ideelt prosjekt, rett og slett?

- Ja. En motivasjon for meg er få bruke seg selv på ulike måter og gjøre noe som er viktig for flere. Å opptre på Barratt Due Musikkinstitutt, slik jeg skal gjøre i formiddag, alltid gøy: Der finnes fantastisk mange unge, dyktige musikere! En stor gruppe avgangselever medvirker i Eventyret om Mozart . Forestillingen er spilt i mange versjoner.

- Hvor mange da?

- Svaret er at utvalget av komposisjoner tilpasses omstendighetene. Og musikerne. Gjennom årene har alle de store orkestrene medvirket, i Oslo, Tromsø, Bergen, Stavanger, Kristiansand. Jeg har også laget Historien om Bergen Filharmoniske Orkester , som vi spilte i Grieghallen. Orkesteret fyller 250 år i år. Blant andre var Leif Ove Andsnes med. Og Helge Jordal.

- Fabelaktig. Hvilken aldersgrense anbefaler skuespilleren og forfatteren før dagens to forestillinger?

- Fra fire til 100 år. Jeg tenker på spørsmålet ditt om barn og kultur. Temaet er litt mer fremme enn før, men det er et stykke igjen til at man virkelig bruker penger på dette.- Hvem vet: Kanskje på skolen din nå går en liten Mozart?

- Eller mer nærliggende: En liten Henrik Ibsen?

Gullplate og Riksmålsprisen: Eldstesønn Tobias fikk god uttelling for sin Mozart-rolle - på omslaget.
Trolig spiste aldri Mozart norsk laks?