Oslo

Ap-politiker: Ikke Oslo Vognselskaps oppgave å kommunisere med befolkningen

Miljøpolitisk talsperson for Oslo Arbeiderparti, Andreas Halse (Ap), og byråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) reagerer sterkt på Oslos Vognselskaps pengebruk som kom frem i Aftenpostens artikkel onsdag. Her er de to avbildet ved en tidligere anledning i juni 2016.

Det er ikke Oslo Vognsselskaps oppgave å kommunisere med befolkningen, deres jobb er å holde vognene i orden, mener miljøpolitisk talsperson i Ap Andreas Halse.

  • Thea Roll Rakeng

Onsdag skrev Aftenposten at det kommunale selskapet Oslo Vognselskap er blitt fakturert over en million kroner fra kommunikasjonsbyrået Zynk, som de blant annet har leid inn «for å snakke bedre med kommunen» - kommunen som er selskapets eier.

I dokumentene som Aftenposten har fått tilgang til, kom det også frem at Oslo Vognselskap var fakturert over 30.000 for å få et kommunikasjonsbyrå til å skrive utkast til en tekstbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) skulle ha i selskapets årsrapport for 2015. Lan sier selv at hun ikke var klar over at et byrå var hentet inn for å lage teksten og reagerte på prosessen.

– Provosert og forbannet

Miljøpolitisk talsperson for Oslo Arbeiderparti, Andreas Halse, reagerer sterkt på pengebruken som kom frem i Aftenpostens artikkel.

– Dette gjør meg provosert og forbannet fordi det er sløsing med penger som kan brukes til å bedre Oslo-borgernes kollektivtilbud. Oslo Vognselskaps oppgave er ikke å kommunisere med befolkningen slik Ruter og Oslo Sporveier er avhengig av. Deres jobb er å holde vognene i orden, sier Halse og fortsetter:

– Jeg forstår at de vil presentere gode resultater og fortelle om de positive resultatene de opplever, men det trenger ikke å gå gjennom et kommunikasjonsbyrå for å nå ut til meg eller min kolleger. Det er bare å gjøre det på gamle måten, plukke opp telefonen og avtale et møte. Det handler ikke om pengebeløpet, men om prinsippet, sier Halse.

– Unødvendig pengebruk

Han får støtte av ansvarlig byråd Lan Marie Nguyen Berg. Hun mener det har blitt brukt unødvendige midler på konsulenttjenester i Oslo kommune.

– Det vi ser er at det over mange år er blitt brukt mye penger på konsulenttjenester i Oslo kommune som kunne vært unngått. Den praksisen er i mange tilfeller unødvendig og noe vårt byråd nå er i ferd med å rydde opp i.

– Mener du at Oslo Vognselskap sløser med penger?

– Det er unødvendig å bruke så mye penger på å påvirke kommunen når de er eid av kommunen. Som jeg har sagt tidligere, er min dør alltid åpen for å snakke om og diskutere ting. Det er ikke nødvendig å bruke et PR-byrå for å nå frem til meg. Dette er et eksempel på unødvendig pengebruk, sier Nguyen Berg og legger til:

– Denne bruken av PR-tjenester er dårlig PR for kommunen.

Oslo Vognselskap: Vi har behov for hjelp

Administrerende direktør i Oslo Vognselskap, Erik Lund, mener det er viktig å kommunisere fremdrift og resultater til politikerne, men sier de ikke har noen ansatte som jobber med kommunikasjon og derfor henter inn hjelp innimellom.

– Siden vi ikke har noen ansatte som jobber med kommunikasjon, har vi av og til behov for hjelp til å gjøre den jobben som andre virksomheter utfører med sine kommunikasjonsavdelinger og fast ansatte webredaktører, pressetalsmenn, kommunikasjonssjefer og – direktører. Vi har kanskje et mindre behov for å håndtere mediehenvendelser enn enkelte andre virksomheter, men det betyr jo ikke at vi ikke trenger å kommunisere, sier Lund.

Administrerende direktør i Oslo Vognselskap, Erik Lund.

– Snudd etterslep

– Oslo Vognselskap er – målt i antall ansatte – en liten virksomhet. Vi forvalter imidlertid enorme ressurser på vegne av vår eier, Oslo kommune. Byens T-banevogner og trikker har i sum en verdi på over 5 milliarder kroner. De skal vare lenge, og de skal være attraktive for publikum, sier Lund og fortsetter:

– Oslo Vognselskap har i løpet av de ti årene vi har eksistert, snudd et enormt etterslep på vedlikehold av T-banevogner og trikker slik at vi i dag ikke har noe etterslep og betydelig med ressurser til å anskaffe nytt materiell når det trengs. For å unngå at vi skal falle tilbake til etterslep og nedslitte vogner, må vi hele tiden jobbe – også gjennom kommunikasjon – for at resultatene av vårt viktige arbeid blir godt kjent, slik at vi kan lære av denne suksesshistorien, sier Erik Lund.