Oslo

Byrådet er lei av elsparkesykkel-kaoset. Her er de nye reglene.

Byrådet i Oslo har utarbeidet en rekke tiltak for å regulere og redusere bruken av elsparkesykler i byen. Mandag sendes forskriften med endringene på høring.

Etter tre år med fri flyt av elsparkesykler i Oslo har byrådet fått nok. Mandag sender byrådsleder Raymond Johansen og samferdselsbyråd Lan Marie Berg en elsparkesykkelforskrift på høring.
  • Sondre Moen Myhre
    Journalist

– Nå får vi endelig mulighet til å ta grep og rydde opp i det elsparkesykkelkaoset vi har hatt i Oslo de siste årene, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg.

Berg og byrådsleder Raymond Johansen har, som alle andre, sett hvordan flere og flere elsparkesykler har kommet til i Oslos gater.

Tall fra Bymiljøetaten viser at det i dag er rundt 20.000 elsparkesykler i hovedstaden. Til sammenligning var det sommeren 2019 «bare» 5000.

– Det har gått fra å være et veldig hyggelig tilbud, som mange syntes var en berikelse i bybildet, til å flomme fullstendig over, sier Johansen.

Nå skal antallet elsparkesykler i Oslo kraftig ned, avslører Johansen og Berg til Aftenposten. Det er ett av en rekke nye tiltak byrådet vil innføre.

Aftenposten har fått innsyn i tiltakene. Se listen over de viktigste nederst i saken.

Les hele saken med abonnement