Oslo

Terrorstengte gater kan bli sykkeltraseer

Sykkeltraseen i Ullevålsveien kan bli forlenget helt ned til Rådhusgata.

Syklistenes Landsforening mener stengningen av Akersgata bør komme syklistene til gode. - Stengningen gjør det mye enklere å videreføre sykkeltraseen som går langs Ullevålsveien, nedover Akersgata, i hvert fall helt til Prinsens gate, og helst helt ned til Rådhusgata, sier Torstein Bremset, styreleder i Syklistenes Landsforening i Oslo. Foto: Rolf Øhman

  • Astrid Løken
    Astrid Løken
    journalist

Gater som stenges for biltrafikk av sikkerhetsmessige grunner kan bli oppgradert til sykkeltraseer.

Byrådet har vedtatt nylig å stenge Akersgata bak Stortinget for biltrafikk av sikkerhetsmessige grunner. Syklistenes Landsforening i Oslo vil ha sykkeltrasé der.

- Stengningen av Akersgata bak Stortinget gjør det mye enklere å videreføre sykkeltraseen som går langs Ullevålsveien, nedover Akersgata, i hvert fall helt til Prinsens gate, og helst helt ned til Rådhusgata, sier Torstein Bremset, styreleder i Syklistenes Landsforening i Oslo.

Sykkeltraseen i Ullevålsveien bråstopper i dag opp ved Høyesteretts plass/Apotekergata.

Helt, ikke stykkevis og delt

- Etter terrorangrepet går jo ikke 37-bussen her lenger. Ruteomleggingen gjør det enda enklere å legge til rette for sykkeltrasé. Hvis vi får til dette, vil traseen gjennom Ullevålsveien henge sammen med den skiltede traseen i Grensen og traseen i Rådhusgata. Dette vil gi syklister et mer helhetlig tilbud gjennom byen, påpeker han.

Les også

Byrådet stenger deler av Oslo sentrum

Etter at Stortingets presidentskap mottok en omfattende risikoanalyse som ble satt i gang etter terrorangrepet 22. juli 2011, ba de Oslo kommune om å stenge Akersgata og Karl Johans gate forbi stortingsbygningen. SVs Marianne Borgen mener slike sikkerhetstiltak bør gavne syklistene og hun har bedt byrådet vurdere om man kan legge til rette for syklister i gater som skal stenges av sikkerhetsmessige grunner.- Dette gjelder ikke bare Akersgata bak Stortinget, det kommer til å bli noen flere. Det er jo med tanke på biltrafikk vi må sikre gatene. Hva er vel bedre enn at gående og syklende kan bruke disse gatene? Da blir det folk der, sier Borgen. Hun påpeker at dette vil bidra til at færre syklister må bruke fortauene for å komme seg frem.

Byråden positiv

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) er positiv til å legge til rette for sykling i gater som stenges med sikkerhetstiltak rundt statlige bygg. Han har bedt sykkelveiprosjektet og Bymiljøetaten se på mulighetene for sykkel-tilrettelegging så snart det er klart hvilke gater dette er kan gjelde.

- Vi må se på hvordan dette henger sammen med det øvrige sykkelveinettet, så det ikke bare blir en bit her og der. Det viktige er å få til økt aktivitet i gater som stenges, samtidig som vi gjør sikkerhetstiltak. Når Akersgata stenges, må det tilrettelegges for gående og syklende her. Hvordan utformingen skal være, må bestemmes senere, sier Elvestuen.

  1. Les også

    Det er privatbilene som tar plass

  2. Les også

    Fem gikk i asfaltfella på én time

  3. Les også

    Venter med avgjørelse om riving av Høyblokka