Oslo

- Black Friday er en arena for grådighet

Filosof og forfatter Einar Øverenget mener Black Friday slipper fri de minst beundringsverdige sidene ved menneskeheten.

  • May Synnøve Rogne
    Film- og TV-anmelder
  • Sol Sigurjonsdottir

«Angrepet er i gang. For å skremme unna motstanderne, hyler og skriker de. Tre menn omringer en fiendtlig kvinne. Angrepet er voldsomt, og det er så vidt hun slipper unna med livet i behold,» forteller David Attenborough med den karakteristiske stemmen vi er vant til å høre omtale naturens besnærende fenomener.

Her beskriver han hverken løver, tigre, flodhester eller andre ville skapninger, men amerikanske shoppere under Black Friday.

  • Se hele Attenboroughs video hos Huffington Post
    Scenene Attenborough beskriver lignet ganske mye på de ville tilstandene som møtte oss da vi besøkte et shoppingsenter utenfor Oslo kl. 06.00 i morges:

En arena for grådighet

— Hva får folk til å trampe hverandre ned for å nå frem til de beste tilbudene?

— Dette fenomenet startet vel opp i USA for drøye 50 år siden. Jeg har bodd i USA, og det er mange amerikanere som ikke vil vite av dette. Det kommer jo rett etter den dagen hvor de skal være takknemlig, forteller filosof og forfatter Einar Øverenget.

Han mener Black Friday frembringer det verste i folk og fremmer deres sletteste instinkter, stikk motsatt av godhet og takknemlighet.

— De har laget en arena for grådighet. Det er en arena hvor de mindre beundringsverdige sidene ved menneskeheten slippes løs. Det er dratt ut i det mest ekstreme. Dette handler om grådighet og egoisme. Det er du som skal ha de beste tilbudene på bekostning av alle andre, sier Øverenget.

Shopping i blodrus

Filosof og forfatter Einar Øverenget

— Vil du si at dette er den stygge siden av konsumentsamfunnet når voksne mennesker slåss og bryter over en haug med gensere?

— Ja, vi inviteres til å være ureflekterte konsumenter, og det er vi ikke tjent med. Du blir irrasjonell og handler mange ting du ikke trenger kun fordi det er billig. Det blir en slags blodrus.

- David Attenborough beskriver oss som ville dyr. Stemmer det?

— Det er morsomt at det er han som sier det! Vi mennesker må ikke oppføre oss instinktivt. Vi må ikke være egoister, men i denne settingen legger vi til side all folkeskikk. Det er bra å være en rasjonell forbruker og se etter gode tilbud, men denne arenaen er usivilisert. Det er du som skal ha det beste tilbudet, det er du som skal først frem, om det så betyr at du napper godteriet ut av hendene på unger.

Øverenget er heller ikke så sikker på at shopping-blodrusen gjør at du sparer så mye penger. Black Friday kan koste dyrt på mange områder.

— Du kjøper nok masse du ikke trenger. Jeg tror også det kan bli dyrt for selvbildet ditt. Oppførte jeg meg virkelig slik, og var det verdt det, spør han.

Les også:

Les også

Her slåss de om grønne fleecegensere

Rekordoppslutning om Black Friday

Johanne Kjuus, fagsjef handel i Virke, forteller at det aldri har vært så mange aktører med på «Black Friday» salg som i år.

— Det har eksplodert i år. Dette er første gang butikkene og kjøpesenterne har kjørt «Black Friday» på denne måten. Tidligere har det først og fremst vært nettbutikkene som har brukt denne dagen, sier Kjus.

Forbrukerne begynner som regel ikke julehandelen før i desember. Kjuus forteller at handelsstanden gjerne vil ha i gang julehandelen tidligere, og da kommer Black Friday inn.

— Jeg tror dette er noe som er kommet for å bli, i det minste i en del år fremover. Dette er en dag butikkene tjener gode penger. Nettbutikkene har mellom 8–10 prosent høyere omsetning på denne dagen enn en vanlig dag. Det er nok mange som kommer til å få en god omsetning i dag, sier Kjuus.

Virke forventer en vekst på 3,5 prosent i årets julehandel i løpet av desember, først og fremst på grunn av prisøkning. Det betyr at hver og en av oss trolig vil legge igjen 200 kroner mer på julehandelen enn hva vi gjorde i fjor.

Økt omsetning

Omsetningsvolumet i butikkene gikk opp med 0,9 prosent fra september til oktober i år, viser nye sesongjusterte tall Statistisk sentralbyrå (SSB).

Dette skjer etter en nedgang de to foregående månedene.

De fleste bransjene hadde økning i omsetningsvolumet fra september til oktober i år.

Salget i dagligvarebutikkene og butikker med salg av IKT-utstyr, telekommunikasjonsutstyr og audio- og videoutstyr bidro særlig til økningen i oktober. Salget i dagligvarebutikkene utgjør ca. 37 prosent av omsetningen i detaljhandelen.

Butikkhandel med bøker, sportsutstyr og fritidsartikler hadde derimot en nedgang fra september til oktober.

Les også

Her er et godt alternativ til kjøpehysteriet på Black Friday