Oslo

Får reklamere for barkartet - men ikke for spriten

Alkoholreklame er forbudt. Men grensen mellom hva som er tillatt og hva som er forbudt er ikke lett å trekke. Det vet de på Internasjonalen.

Feilen er rettet. Jesper Lind har ajourført tavlen i bakgrunn i henhold til pålegget fra Næringsetaten. Foto: Dan P. Neegaard

  • Stein Erik Kirkebøen

I 12 år har baren på Youngstorget hatt et oppfordring på tavlen på veggen i baren hvor det sto: «Spør oss gjerne om single malt».

Den oppfordringen kommer de ikke lenger med.

— Vi får ikke lov. Næringsetaten har gitt oss pålegg, både skriftlig og muntlig, om å fjerne spørsmålet, sier eier og bartender Jesper Lind.

— Derfor oppfordrer vi i stedet gjestene til å spørre oss om det vi ikke har lov til å informere om.

Alkoholreklame?

— Alkoholreklame er forbudt, også i barer, sier seniorrådgiver Torild Roaas i Næringsetaten.

Her er teksten som Næringsetaten påla Internasjonalen å fjerne, det var alkoholreklame. Foto: NN

Men det er ikke så enkelt. Internasjonalen er en bar, og den er spekket med alkoholreklame i form av flasker og etiketter og en tavle med hele drikkemenyen. Slik barer gjerne er. — Argumentet for at vi måtte fjerne setningen, var at vi ikke informerte om et spesifikt produkt. Vi har lov til å ha en liste med drinker på tavlen, fordi det er en meny, men vi har ikke lov til å oppfordre folk til å spørre om ting vi har greie på, er interessert i og ivrer for å dele med folk, sukker Lind.

Han understreker at han har stor forståelse for skjenkekontrollen som han mener gjør en nødvendig, god og viktig jobb. Men i dette tilfellet synes han pålegget er ganske håpløst:

— Det er umulig å drive bar uten å «reklamere» for alkohol, det er det vi lever av å selge.

Restaurantguiden: De beste spisestedene på og rundt Youngstorget

Håndhever lovverket

— Vi lager ikke lovverket, vi bare håndhever det. Og i lovverket er det slått fast at «All massekommunikasjon av alkohol i markedsføringsøyemed er forbudt». Våre kontrollører ser primært etter salg til mindreårige og til åpenbart påvirkede personer. Når vi oppdager forhold som kan komme inn under alkoholreklameforbudet, så tar vi opp dette med skjenkestedet, sier Roaas, som henviser til Helsedirektoratet. Det har ansvaret for tolkning av regelverket rundt alkoholreklame.

Men de kommenterer ikke enkeltsaker, og henviser til kommunen som håndhever forbudet.

Fra kommunen får vi e-post før de tar helg. I den står det ingenting som hjelper oss til å skjønne neste skritt i denne saken:

For mens Lind ble pålagt å ta ned oppfordringen om å spørre om single malt, har han fra Næringsetaten fått tillatelse til å skrive «Se egen meny for Single Malts» på tavlen. Det er lov.

- Spennende og utfordrende

Jesper Lind velgr å se på det som en positiv utfordring at Næringsetaten går Språkrådet i næringen og går inn i små, språklige nyanser. Foto: Dan P. Neegaard

— Dette er så vanskelig og det er så uklart hvor grensene går at du risikerer å bryte alkoholloven om du setter komma feil, sier Lind som velger å ta situasjonen positivt:- Det er en spennende utfordring å finne formuleringer som er akseptable.

- Vi har forståelse for at lovverket kan være vanskelig, og er derfor mye ute og holder kurs i lovgivningen, sier Roaas.

Og der står saken. Lind sliter med å vite hva han har lov til innenfor loven:

— Vi vil ikke at folk skal bli fulle, og vi holder oss innenfor loven som vi er positive til. Men vi vil gjerne informere om det vi brenner for. Vi brenner for single malt, er opptatt av det. Vi vil at gjestene skal få gode smaker i munnene sine. Vi reiser til Japan for å hente whisky du aldri før har smakt. Og så får vi ikke lov å fortelle om det, sier Lind oppgitt.

Fjernet «for så vidt»

Nå står det «Spør oss gjerne om ting vi ikke har lov å informere om» på skiltet i Internasjonalen.

Der er også setningen som slo fast at «Hvor kvinnfolk ferdes drikkes der Ratzeputz» plukket ned, akkurat som uttrykket «for så vidt».

- Det sto opprinnelig «Vi har for så vidt også alkolholfrie alternativer», men inspektørene likte ikke uttrykket, så nå står det kort og greit at «vi har også alkoholfrie alternativer», sier Lind.

Les også

  1. Prosecco hos frisøren kan bli valgkamptema

  2. Vil gjøre skjenkebevillinger evigvarende i Oslo

  3. Disse ni mistet skjenkebevillingen permanent i 2014

  4. Oslo vil ikke ha statens skjenkeprikker

Her er teksten som Næringsetaten påla Internasjonalen å fjerne, det var alkoholreklame. Foto: NN