Oslo

Nå skal det bli lettere å snoke i kommunens og statens papirer

Staten og Oslo kommune skal sammen lage en ny elektronisk postjournal. Prosjektet skal gjøre det lettere for folk å engasjere seg i kommunens saker, håper byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Slik ser løsningen staten har for innsyn i dag. Ved årsskiftet 2017/2018 skal en ny løsning være klar - som Oslo og andre kommuner også kan ta i bruk.
  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

For journalister er postjournaler og offentlighetsloven et svært viktig arbeidsverktøy. Offentlige organer og selskaper eid av det offentlige skal føre en liste over alle brev og dokumenter de mottar.

Det er ingen krav for hvem som kan be om innsyn. I praksis skal dette gjøre det mulig å følge med på hva det offentlige driver med.

Legges ofte ut som PDF-filer

Det er ikke alle som er godt kjent med muligheten til å be om innsyn i dokumenter. Staten legger ut de fleste dokumenter på oep.no. For enkelte deler av kommunen finnes det søkemotorer for å finne dokumenter i en sak, men det fungerer ikke alltid optimalt.

Plan- og bygningsetaten har også laget en god løsning for å søke i byggesaker. Men i mange tilfeller legges postjournalen ut for én uke om gangen som en PDF-fil. Det gjør det svært vanskelig å holde oversikt.

Skal lage ny løsning med staten

Onsdag lanserte byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H) et prosjekt som foreløpig ikke har fått noe navn.

Utviklere fra Oslo kommune og Direktoratet for IKT og forvaltning (DiFi) samarbeider om å lage en ny søkemotor for offentlige dokumenter.

Den skal ha flere funksjoner enn løsningene man har i dag. Blant annet skal man kunne abonnere på søk eller følge én sak mellom ulike offentlige organer.

– Vil spare det offentlige for penger

Når noen ber om innsyn i et dokument, må en saksbehandler ta stilling til om det kan utleveres eller ikke.

Staten legger til grunn at det tar rundt 45 minutter å behandle én innsynsforespørsel. Det kommer rundt 200.000 forespørsler om innsyn i året.

Kommunalminister Jan Tore Sanner (H) regner med at det koster det offentlige ca. 90 millioner kroner i året. Mye av tiden går med på å behandle forespørsler på dokumenter som allerede er gitt ut eller allerede ligger ute. Den nye løsningen skal sørge for at dokumenter det er gitt innsyn i, ikke må behandles på nytt.

  • Her er innsynstrikset for deg som er på boligjakt: Slik avslører du meglertriksene

Prisen for å lage løsningen er foreløpig beregnet til rundt 34 millioner kroner.

– Vi regner med å kunne spare mer enn det koster å lage denne løsningen, sier Sanner.

Han anslår en årlig besparelse på mellom 40 og 70 millioner kroner for staten.

– Vil revolusjonere innsynet i Oslo

– Vi ønsker å bidra til å revolusjonere innsynet i Oslo kommune og gjøre hjemmesidene mer tilgjengelige for innbyggerne i Oslo, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

Han sier dette er første steg på veien.

– Målet er blant annet at innbyggerne skal få vite om det er en barnehageplass ledig og de skal kunne følge politiske saker.

Prosjektet kom i gang etter at Oslo kommune og Direktoratet for IKT og forvaltning (DiFi) fant ut at de begge jobbet med lignende prosjekter.

Løsningen skal ferdigstilles sommeren 2017. Planen er at staten og Oslo kommune skal begynne å ta det i bruk ved årsskiftet 2017/2018.

Løsningen skal legges ut som åpen kildekode, og planen er at alle kommuner som ønsker skal kunne ta den i bruk.

Les mer om

  1. Kommuner
  2. Raymond Johansen
  3. Jan Tore Sanner