Oslo

I år skal denne selvkjørende bussen i trafikk i Lyon

De er nok ikke helt ute å kjøre, de som snakker om førerløse busser i Oslo. Men en trafikkforsker tror det tar mer enn ti år før de er vanlige i trafikken.

Ruter-sjefen håper selvkjørende busser kan bli løsningen for en ny bydel i Oslo. Det franske selskapet Navya sier deres buss, Arma, skal ut i trafikken allerede i år.
  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

Det kan høres spesielt ut, men stadig flere aktører mener vi nå ikke er langt unna en transportrevolusjon: De førerløse kjøretøyene kommer.

Torsdag skrev Aftenposten om det som siden 70-tallet er blitt beskrevet som Oslos siste uutbygde område, Gjersrud/Stensrud.

Torsdag vedtok byrådet at det skal bygges 10.000 boliger og 3.700 nye arbeidsplasser i området. Problemet har i mange år vært hvordan folk skal transporteres dit.

Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen mener selvkjørende busser som frakter folk til toget på Hauketo og T-banen på Mortensrud er løsningen.

  • Ny bydel skal romme 25.000 mennesker: Tror førerløse busser skal bli løsningen for Oslos nye gigantprosjekt

Finnes det noen som lager slike busser?

Det finnes flere slike selvkjørende busser i dag. Mercedes-Benz har vst frem en prototyp i Amsterdam.

To franske selskaper har allerede prototyper som ruller på europeiske veier. Dette er elektriske kjøretøy med plass til rundt 10–15 passasjerer med en maksfart på rundt 40 kilometer i timen.

Easymile EZ10, på bildet under, har en protoyp som i disse dager er på turné i Norge. Den skal til Oslo senere i år.

Instagram photo by EasyMile • Apr 7, 2016 at 2:47am UTC

Et annet selskap, Navya, forteller til Aftenposten at deres buss, kalt «Arma», for tiden er under utprøving i gamlebyen i Sion i Sveits. Det er ikke snakk om en prototyp, men et kjøretøy som er i salg for bruk, ifølge selskapet.

De forteller også at den første ordentlige ruten åpner lørdag 3. september i Confluence-bydelen i Lyon.

Hvor langt unna er dette?

Ruter-sjefen mener en slik løsning ligger to til fem år frem i tid.

Professor Marjan Hagenzieker er gjesteforsker på Transportøkonomisk institutt (TØI). Hun forsker til vanlig på Delft Universitet og det som tilsvarer TØI i Nederland.

Forskningsområdet hennes er blant annet trafikksikkerhet og selvkjørende biler, og hvordan andre trafikanter forholder seg til dem i trafikken.

– Det finnes mange eksempler på pilotprosjekter med førerløse busser i verden, men jeg tror mange er litt for optimistiske for hvor fort det vil bli vanlig i trafikken, sier Hagenzieker til Aftenposten.

Hun peker på teknologiske utfordringer man fortsatt ikke har løst, til tross for at teknologien er avansert. Sensorene sliter blant annet i regn, når det er mørkt eller om vinteren når det er snø.

– Jeg kan ikke spå fremtiden, men jeg tror det tar mer enn ti år før det er normalt å ha førerløse busser på offentlige veier blant andre trafikanter.

Er det lovlig i dag?

Pr. i dag er det ikke lovlig med selvkjørende biler og busser på offentlige veier i Norge. Det skyldes blant annet problemer med føreransvaret.

I en pressemelding fra Samferdselsdepartementet fra juni i år skriver departementet at det jobbes med et lovforslag for et prøveprosjekt med selvkjørende kjøretøy i trafikken.

Planen er at det skal fremmes for Stortinget våren 2017.

Les mer om

  1. E18
  2. Tog
  3. Teknologi
  4. Apper
  5. Ruter
  6. T-banen
  7. Reise