Oslo

30 elbilsjåfører tatt for ulovlig kjøring på to dager

Politiet i Oslo offentliggjorde i mai 2017 dette bildet av en elbilsjåfør med en dukke i passasjersetet. For å kunne kjøre i kollektivfeltet på enkelte strekninger i Oslo må man være minimum to i bilen. Dukken ble ikke godtatt som passasjer og mannen fikk 5350kr i bot som ble vedtatt på stedet. Foto: POLITIET / NTB scanpix

Denne regelen fører til mange bøter i morgenkøene inn til Oslo.

  • Erlend Tro Klette

Politiets trafikkorps hadde kontroll på Mosseveien tirsdag, og på E18 ved Blommenholm både mandag og tirsdag.

Resultatet: 30 forenklede forelegg på 5350 kr til elbilsjåfører uten passasjerer. Det tilsvarer 160 050 kr i bøter på to dager.

Elbiler må nemlig ha minimum to i bilen for å kjøre i kollektivfeltet på disse strekningene i rushtiden.

Ifølge politioverbetjent Finn Erik Grønli i trafikkorpset er ikke dette et uvanlig høyt antall regelbrytere.

– Det pleier å være så høyt, ja. Boten på 5350 kr svir litt, men jeg vet ikke om det er så avskrekkende, mener Grønli.

  • I Oslo? Disse bildene viser det udelikate badevannet i handicapbassenget ved Sørenga.

Et skilt som dette betyr at du ikke kan kjøre elbil uten passasjer i kollektivfeltet mellom kl. 07–09. Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

– Usolidariske mot sine medtrafikanter

Ifølge politioverbetjenten er den vanligste bortforklaringen politiet møter at sjåførene hevder ikke å være klare over reglementet.

– Det de kanskje også har til felles, er at de har litt dårlig tid. Antallet som gjør dette er for høyt. Vi får bare anmode om at reguleringen blir fulgt, sier Grønli.

I tillegg til elbilsjåførene ble også tre fossilbiler tatt for sniking i kollektivfeltet. Men det er ikke bare negativitet trafikkorpset blir møtt med når de kontrollerer i trafikken.

– Vi får stor sympati fra dem som står i kø når vi reagerer på dem som kjører ulovlig. Regelbryterne er litt usolidariske mot sine medtrafikanter, det må være lov å si det.

Les mer om

  1. Elbil
  2. Trafikk