Oslo

Kontrollerte 185 kjøretøyer – nesten alle fikk reaksjon

Bare 16 prosent av sjåførene som ble stoppet under storkontroll i forrige uke hadde rent mel i posen. Ifølge politiet er større varebiler verstinger i klassen.

Denne varebilen hadde blant annet utslitte bremseskiver. Inspektør Arne Sørbekk (til høyre) og hans kolleger i Statens vegvesen fant også flere andre feil på den. Derfor måtte varebilen avskiltes på stedet. Nå viser en uke med kontroller at slike varebiler (de som veier under 3,5 tonn) har flere feil og mangler enn for eksempel vogntog. Foto: Rolf Øhman

  • Wasim Riaz
    Wasim Riaz

10 førerkortbeslag og 11 avskiltninger var blant de strengeste reaksjonene (se fakta) da politiet vinket inn storbiler til kontroll fra mandag til fredag i forrige uke. I tillegg til politiet var Statens vegvesen og flere andre etater med i kontrollen.

Alt i alt ble det stoppet 185 kjøretøyer. Resultatet ble reaksjoner mot 156 av disse. Dette betyr reaksjon mot 84 prosent av de kontrollerte.

– Dette er et altfor høyt tall. Tallet ble så høyt fordi tjenestemennene stoppet kjøretøyene som tilsynelatende var i dårlig stand. Dette viser hvor viktig det er med erfaring og et trent øye, sier Finn Erik Grønli, politioverbetjent i trafikkorpset i Oslo politidistrikt.

Enkelte sjåfører brøt flere lover og regler samtidig. Dermed er antall reaksjoner noe høyere enn 156.

  • LES OGSÅ: Er du 16 år, har du lov til å kjøre traktor på 25 tonn

De små er de verste

Lenge trodde man at større lastebiler og vogntog var verstinger i klassen når det gjelder tekniske forhold. Kontrollen fra forrige uke viser at det er de store varebilene (de som veier under 3,5 tonn) som er verst i klassen. Altså varebiler man kan kjøre med førerkort klasse B.

– Når det gjelder de store varebilene, så er problemet ofte at de er overlastet. I tillegg er de i dårlig teknisk stand. De slites også mer på grunn av overlast. Derfor er jeg ikke i tvil om at de store varebilene er et større problem enn for eksempel vogntogene, sier politibetjent Audun Storvik som har jobbet i trafikkorpset i 14 år.

Flere av kjøretøyene som ble avskiltet under kontroll i forrige uke hadde slitte bremser. Foto: Rolf Øhman

Han presiserer at flere i transportbransjen prioriterer store varebiler fordi man kan kjøre disse med førerkort klasse B. Eieren trenger ikke eget transportløyve. Sjåfører av varebiler trenger heller ikke å følge kjøre- og hviletidsbestemmelser. Dessuten slipper de unna med lavere bomavgift sammenlignet med de ordinære lastebilene.

– Det er mye penger å spare på de store varebilene. Derfor velger mange disse, konstaterer Storvik.

– Hva med utenlandske kjøretøyer sammenlignet med de norske?

– De utenlandske vogntogene er ofte ganske gamle. Noen av disse har kjørt over en million kilometer. De norske kjøretøyene er nyere og har mindre tekniske problemer enn de utenlandske. Vi ser likevel at de utenlandske har forbedret seg de siste årene, sier Storvik.

Han legger til at lastsikring er den største utfordringen når det gjelder vogntog.

Glad for kontroller

Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, er ikke overrasket over at politiet konkluderer med at varebilene er verst i klassen.

– Det er et kjent problem som vi har etterlyst tiltak mot. Her er myndighetene altfor defensive. Hvis en varebil har overvekt på inntil 30 prosent av det som er tillatt, så vil sjåføren som regel slippe unna uten særlig konsekvenser. Når det gjelder lastebiler over 3,5 tonn, så risikerer sjåføren reaksjoner fra nær sagt første kilo. Overlast på varebiler er svært trafikkfarlig – og jukset medfører også ulike konkurransevilkår, sier Mo.

Over 30 representanter fra seks etater trosset minusgradene, og møtte opp på Risløkka trafikkstasjon mandag morgen. Kontrollen mot storbilene fortsetter ut uken. Foto: Rolf Øhman

Han synes 156 reaksjoner mot 185 kjøretøyer høres mye ut.

– Det er selvfølgelig et altfor høyt tall. Vi ønsker de samme prinsippene for varebilene som for de store kjøretøyene som veier over 3,5 tonn. Vi er også for flere kontroller fordi kontroller er viktige for å sikre like konkurransevilkår. Vi ser også at det blir avslørt mye når ulike kontrolletater går sammen. Derfor har vi foreslått en egen permanent kontrollenhet med tverrfaglig ekspertise, sier Mo.

– Ikke stort omfang

Forbundet har tatt opp problemet om varebiler i et brev til Samferdselsdepartementet i fjor høst, og mener det er nok av dokumentasjon på at det er behov for å gjøre noe.

– I svarbrev som kom i februar i år er departementet positivt, men etter vårt syn for passive. Arbeidet med dette bør intensiveres, sier Mo.

I brevet skriver departementet blant annet at «Statens vegvesen gjennomførte en kontroll med fokus på varebiler i april 2017, hvor under 10 % av varebilene fikk pålegg om avlasting før videre kjøring. Isolert taler dette for at omfanget ikke er spesielt stort og at dagens regelverk fungerer etter sin hensikt».

Les mer om

  1. EU-kontroll
  2. Førerkort
  3. Bil
  4. Statens vegvesen

Relevante artikler

  1. OSLO

    Mandag morgen mistet føreren av denne lastebilen lappen på stedet. Denne uken slipper ingen unna når Oslo gjennomfører storkontroll av tunge vogntog.

  2. OSLO

    Tom varebil stoppet med over ett tonn snø og is på taket

  3. OSLO

    Politiet fortviler: – Denne russebussen burde aldri vært på veien

  4. OSLO

    Stoppet varebil med 95 elsparkesykler – sjåfør anmeldt

  5. NORGE

    114 lastebiler fikk kjøreforbud i kontroller på svenskegrensen

  6. OSLO

    Gikk i politiets rusfelle ved Frognerparken