Oslo

Tunnelras, eggevarmer-luer og kø i kuvogna

Her får Kong Oscar II en prøvetur med den nye banen fra Majorstuen til Slemdal, 3. februar 1898. Se de historiske bildene av T-banens 115 år lange historie.

Slemdal stasjon, 1905
  • Kristjan Molstad
  • Karsten Wiik
Fra anleggsarbeidet med den nye tunnelen fra sentrum til Majorstuen, som åpnet i 1928. Først da fikk Oslo en ekte undergrunnsbane.
Teakvogn på Valkyrie plass stasjon. Stasjonen ble bygget etter at tunnelen raste sammen rett før Majorstuen stasjon i 1912. Den ble stengt i 1985.
Konduktør på Holmenkollbanen, med billettmagasin
Togfører, 1966, i vinter-uniform og persianerlue. Lua ble kalt for "eggevarmer".
Holmenkollbanen 113 og C2 406 etter en kollisjon ved Majorstuen stasjon, 1980.
I spor 1 på Ryen, 1001 fra 1964, deretter 1301 (1978), T-2000 ved 2001 (1994) og dagens MX 3000, nr. 3301, fra 2006.
Fra luftledning til strømskinne på Frøen.
1300-tog krysser planovergang på Vinderen, gamle Jeppegården i gult.
Seksvogners T-banesett til/fra Brynseng.
T-2000-tog mot Frognerseteren.
1300-vogn med SAS-reklame på Majorstuen.

Osloby har i samarbeid med Oslo Museum fått tilgang til flere unike historiske fotografier som viser livet i det gamle Oslo. Vi vil presentere dem gjennom flere kommende bildeserier.

Se bildene i bildekarusellen over.

Har du noen historiske Oslo-bilder du vil dele? Har du forslag til gallerier vi kan lage? Send oss en e-post!


Oslo har hatt kollektivtrafikk i nesten 140 år. Fra 1875, da byens første hestesporvei ble anlagt i sentrum, har det vært en lang utvikling.

Kristiania Elektriske Sporvei åpnet i 1894 Skandinavias første elektriske sporveislinje, blåtrikken, som gikk fra Jernbanetorvet via Briskeby til Majorstuen. Historien til det som senere ble hetende T-banen begynner i 1898, da kong Oscar II åpnet den første forstadsbanen fra Majorstuen til Holmenkollen, som nå er Besserud stasjon.

I 1899 la også Kristiania Sporveisselskab over til elektrisk drift. De hadde til da benyttet seg av hester, og året etter gikk hestesporvognen sin siste tur.

På begynnelsen av 1900-tallet ble det stadig flere linjer, og trikkeskinnene strakk seg strakk seg til blant annet Grefsen, Smestad, Ekeberg og Øraker.

Skandinavias første T-bane

De første 30 årene hadde Oslo strengt tatt ikke T-bane. Den første tunnelen ble nemlig først åpnet i 1928, da A/S Holmenkollbanen klippet snoren til Skandinavias første undergrunnsbane mellom Majorstuen og Nationaltheateret. Banesystemet var delt mellom øst og vest frem til 90-tallet, og vest for Majorstuen er det fortsatt tynt med tunneler. Det er nok noe av grunnen til at vestkantfolk flest fortsatt omtaler banen som "trikken".

På Valkyrie plass kan man fortsatt se nedgangen til gamle Valkyrie plass stasjon. Denne stasjonen skulle egentlig ligge midt mellom Nationaltheateret og Majorstuen, men ble flyttet hit etter et uhell under byggingen av tunnelen i 1912, som førte til at 800 kvadratmeter av gatelegemet kollapset rett ved Majorstuen. Valkyrie plass stasjon var i bruk frem til 1985.

Røde vogner

Siden T-banen overtok for trikken på Lambertseterbanen i 1966 har vognene vært røde. Men tidens tann og utvikling har de siste årene ført til at hvitt og grått har overtatt på T— banens spor, både i øst og vest.

Dette inspirerte Nicolai Christie til å skrive Dørene lukkes , som først og fremst er en bildebok, men forteller også forløperen til T-banen: Holmenkollbanen og det som etter hvert skulle bli de vestlige baner.

De østlige og vestlige baner hadde Stortinget som felles endestasjon i flere år, men i 1993 ble Sognsvanns- og Lambertseterbanen den første gjennomgående linje. Og siden er alle T-banelinjer gjennomgående.

Se flere historiske bilder:

Les også

  1. Snøfattige vintre skapte Holmenkollbakken

  2. Kristianias blodige historie

  3. «Det blir ingen filmanmeldelse i dag. Colosseum brenner»

  4. - Da veivalsen gikk på dampkraft

  5. Mamma mia! Mødre gjennom 150 år

  6. Før V-stilen inntok Oslo

  7. Tiger på tanken i Tigerstaden

  8. Da «Svartemarja» var ordentlig svart

  9. Staal i been og arme

  10. Da snøplogen hadde fire ben

  11. Oslojul i svart-hvitt

  12. Skikkelig «Old school» mathall

  13. På glattisen i 1870

  14. Gutta som burde vært med på «movember»

  15. Ut og spise i 1905

  16. «Jeg slentret nedover Carl Johan, utså mig et offer, hilste, fikk et blidt smil og trakk av»

  17. Da lysreklamen kunne være gigantisk

  18. Romfolket i gamle Oslo

  19. 60-tallets moteløver

  20. Bogstadveiens forvandling

  21. - Unnskyld har De kjøpt billett?

  22. På sentershopping i 1902

  23. Her kommer polvarene til toget i 1935

  24. Var alle sprekere før?

  25. Frukt og grønt i gamle Oslo

  26. Byen i røyken

  27. Her er klassen klar for første skoledag i 1893

  28. Historiske glimt fra Grønland

  29. Oslo sett med historiske ølbriller

  30. Parkliv med historisk sus

  31. Strandløvene fra 1919-1959

  32. Utepils anno 1925-1965

  33. Her er Oslos tapte kinoperler