Sykkelturen til jobb endte med hofteprotese

På ett døgn har Aftenpostens lesere meldt inn nærmere tusen bidrag om farlige veier og ulykker i Oslo.

Sykkelturen til jobb i 2007 gikk ikke som planlagt for den erfarne syklisten Erik Blom Erlandsen.

Osloby vil gjøre sykkelbyen Oslo bedre! Gå inn på vårt digitale kart og fortell oss hvor du føler deg utrygg på sykkel. Her kan du også plotte inn ulykker eller nestenulykker.

Du kan også sende inn tips og bilder til: sykkelpatruljen@aftenposten.no


Lesernes tips om Oslos sykkelfeller ruller inn til Oslobys digitale kart. Til nå, bare ett døgn etter lanseringen, har leserne meldt inn nærmere tusen bidrag om farlige veier og ulykker.

Erik Blom Erlandsen (40) fra Skøyen er en av dem.

Erik Blom Erlandsen.

Da han etter en stygg sykkelulykke endte på sykehuset, fikk han en del oppmerksomhet blant de ansatte. For det hører til sjeldenhetene at en ung mann får lårhalsbrudd.— Snittalderen er 75. Jeg har aldri hatt noen inne med lårhalsbrudd under 50 år, var beskjeden han fikk av damen på røntgen.

Kastes over styret

En morgen i 2007 er Erlandsen (da 34) på vei til jobb. Han sykler nedover mot Rådhusplassen fra Vika, en strekning som ikke har en definert sykkelrute. 34-åringen gjør derfor som han alltid gjør der, sykler mellom trikkeskinnene.

Idet han sykler forbi taxiholdeplassen på Aker Brygge, dukker det plutselig opp en fotgjenger i «hans trasé».

— Jeg prøver å vri styret for å få landeveissykkelen over trikkeskinnen. Istedet tverrstiller forhjulet seg, forteller Erlandsen.

Kroppen kastes over styret, han hører det knekker idet han treffer bakken.

— Først sklir jeg bortover, merker ikke så mye. Kjenner det er flaut. Bestemmer meg for å sprette opp, men det går jo ikke. Det er så vondt.

Hofteprotese

Det harde smellet har ført til lårhalsbrudd.

— I 6-8 uker gikk jeg med krykker, og det gikk bra. Men etter et par år forverret det seg, og jeg fikk hofteartrose (hofteleddsslitasje). Det gir mindre og mindre bevegelighet, så nå har jeg fått hofteprotese, og føler meg som ny, sier 40-åringen.

Han, som har 7 sykler til forskjellig bruk, har ikke endret oppførsel etter ulykken.

— Jeg har alltid tatt det med ro i trafikken, jeg har ikke lyst til å risikere livet ved å kjøre for fort.

Problemer på Aker Brygge

Flere melder om Aker Brygge og områdene rundt i det digitale kartet:

«Mann på sykkel sklei på trikkeskinnene. Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis trikken hadde kommet rundt svingen akkurat da. Aker Brygge er livsfarlig for gående og syklende» skriver Ina.

«Rådhusplassen. Fra Vippetangen til Dokkveien / Aker brygge. Dette er en del av hovedsykkelveinettet i Oslo. Det mangler oppstiplet sykkelvei her, ofte er plassen blokkert av telt/gjerder til arrangementer og det tilpasses ALDRI for syklister. Dette burde være et krav for å få lov til å kapre 90% av Rådhusplassen» skriver Magne.

Erik Blom Erlandsen har et forslag til noe han mener enkelt kunne blitt gjort noe med:

— Når man passerer Hjortneskaia ved Aker Brygge, en trafikert strekning for syklister, er det en ganske smal sykkelvei. Det ligger en ca. fem meter bred gressplen ved siden av hele veien mot Aker Brygge, den kunne blitt fjernet og gjort om til et bredere sykkelfelt.

Sykkelmerking inn i fortauet

sykkelinfrastruktur-hFl8qPxh5b.jpg

Områdene som meldes inn er stort sett nær sentrum. John Erik Riley har lagt ved et bilde av det han mener illustrerer mye av problemene med forholdene for syklister i Oslo, tatt nedenfor St. Olavs plass.— Her går sykkelmerkingen rett inn i fortauet. Dermed tvinger det frem den sedvanlige konfllikten mellom syklister og fotgjengere i Oslo. Etter fortauet kommer du rett inn i en farlig vei, sier han.