Oslo

Paradegaten blir rød, men fortsatt for smal

Statens vegvesen har fått kritikk for at de har laget for smale sykkelfelt i Dronning Eufemias gate. Nå plastrer de med rødt belegg.

afp000765031-ckdXiRnjEJ.jpg
  • Astrid Løken
    Astrid Løken
    journalist

Den nye paradegaten i Bjørvika, Dronning Eufemias gate, er 43,2 meter bred. Sykkelfeltene er kun 1,5 meter brede, fordi avenyen skal ha trikketrasé, kjørefelt, kollektivfelt og brede fortau på begge sider.

Statens vegvesen har langt på vei innrømmet at feltene er i smaleste laget. «Det er plass til sykkelfelt, men det blir trangt», sa Statens vegvesens Ian Markey til aftenposten.no i vår. I artikkelen kom det frem at Statens vegvesen ikke ønsket syklister i Dronning Eufemias gate før bilistene hadde lært seg kjøremønsteret. Det fikk syklistene til å se rødt.

Nå trekker etaten frem rødmalingen for å gjøre feltene tryggere.

— Det var opprinnelig ikke tegnet inn røde sykkelfelt i Bjørvika. Det ble først bestemt for rundt ett år siden, sier Jon Øyvind Johannesen, overingeniør i Statens vegvesen.

Han understreker at gaten er dimensjonert etter den standarden som gjaldt på planleggingstidspunktet, i 2003.

- Hadde gateløpet vært planlagt i dag skulle sykkelfeltet vært 1,8 meter bredt. Siden gaten er ferdig bygget er det begrenset hva vi kan gjøre. Så nå maler vi feltene røde for å gjøre det sikrere for syklister å sykle der, sier Johannesen.

Han påpeker at den røde fargen vil gjøre både syklistene og feltet mer synlig.

— Da blir det også lettere for bilistene å ta hensyn og holde avstand. Dette gir bedre trafikksikkerhet. Det blir også enklere for syklistene å plassere seg riktig langs vei og gjennom kryss, sier han.

Sykkelfeltene i Dronning Eufemias gate skal være ferdig malt i løpet av oktober. Det er bra, men ikke optimalt, mener Syklistenes Landsforening.

— Det burde vært separate traseer i denne gaten. Problemet med Dronning Eufemias gate er at det er en ekstrem bussgate. Feltene går gjennom bussholdeplassene, og den tekniske løsningen er et problem i utgangspunktet, sier Hulda Tronstad, informasjonssjef i foreningen.

Også sykkelfeltene i Langkaia i Bjørvika har fått rødt belegg.

Les også

  1. Syklister er uønsket i Oslos nye paradegate

  2. Her er de fem verste stedene å sykle i Oslo

  3. Syklistene skvises ut i nye veier og kryss

  4. Kraftig økning i antall alvorlige skader på sykkel

  5. Hver uke behandler legevakten 40 sykkelskader

  6. Oslos veier blir rødere