Oslo

Mysteriet i måneskinn

I helgen skjer det et lite under på norske veier og ekspertene advarer.

Også elgforskere advarer mot mange ulykker mellom bil og elg de neste dagene. Foto: Kallestad, Gorm

  • Magne Johansen

Kommende mandag er det fullmåne og det betyr at elgen er ekstra vilter langs veiene. Det betyr ekstra stor fare for kollisjoner mellom elg og bil. De mest utsatte veistrekningene går gjennom Oppland, Buskerud, Nordland, Nord-Trøndelag og ikke minst Hedmark.

Les også

Advarer bilistene mot elg i fullmåne

— Vi vet ikke helt sikkert hvorfor elgen blir ekstra aktiv når det er fullmåne, men målinger viser med all tydelighet at storoksen spesielt urolig og legger ut på lange turer disse dagene. Også ulykkesstatistikken viser det samme, sier Torstein Storaas. Han er en av landets fremste elgforskere og dosent ved Høgskolen i Hedmark.

— Enda pussigere er det faktisk at det ikke spiller noen rolle om fullmånen er synlig eller ikke. Det er altså ikke måneskinnet, men månefasen som er avgjørende, legger han til.

Ekstra

I år er elgfaren ekstra stor på grunn av mye snø og streng kulde. Så langt i vinter har det vært flere ulykker mellom bil og elg, rådyr eller hjort, enn på lenge. Bare i Hedmark har det vært nærmere 230 påkjørsler av elg, rådyr og hjort så langt i vinter. Ved fullmåne 27. januar ble det registrert fem elgpåkjørsler bare i Hedmark. To personer ble skadet i ulykkene.

— Ved fullmåne skjer de aller fleste ulykkene etter at det er blitt mørkt. Når det ikke er fullmåne er elgen mest aktiv ved soloppgang og rett etter solnedgang, sier Storaas.

Tørr luft

— Også tørr luft og mye snø gjør elgen ekstra aktiv. På denne årstiden (januar/februar) trekker de store dyrene gjerne ned fra liene og ut av skogene på grunn av snøen. I tillegg til at det er tungt å gå i snøen, foretrekker elgen kvist av løvskog og furu på denne årstiden. Dermed må den ut av skogen for finne den maten den setter mest pris på, sier Storaas.

Mange hevder at elgen også fristes av saltet som blir strødd på veiene. Elgforskeren er imidlertid skeptisk til den teorien. – De fleste skogeiere har lagt ut saltsteiner til elgen, og det tror jeg holder, sier Storaas.

Ei kule

De aller fleste som har vært innblandet i ulykker med elg, forteller at elgen kom ut av skogen som ei kule, og at de ikke hadde sjanse til å stoppe bilen.

Den forklaringen stemmer bra med resultatene som forskerne er kommet frem til. De viser nemlig at elgen er usikker og litt oppjaget når den ferdes langs veien. – Elgen blir først og fremst stresset og oppjaget av billysene og lyden fra trafikken. Samtidig er den fast bestemt på hvilken retning den skal videre, forteller Storaas.

— En bilvei med is og snødekke er også ganske ubehagelig å gå på for elgen. Dermed tar den ofte fart for å komme fort over, forteller elgforskeren.