Oslo

Har du lagt merke til slitte seter på trikken? Det er ikke sikkert de blir reparert.

Oslos gamle trikker skal fases ut innen 2024, men det er ikke derfor Sporveien kjører med ødelagte og slitte seter.

Passasjerer kan ikke regne med umiddelbar forbedring av disse setene.
  • Wasim Riaz
    Wasim Riaz
    Journalist

I disse dager lurer de fleste trikkepassasjerene på når de nye Spania-trikkene settes i trafikk. En av dem er Adam Figura. Han er lei av ødelagte og slitte trikkeseter i de gamle SL-79-trikkene.

Han har tatt bilder av slitte seter og sendt dem til Aftenposten. Figura sendte også en klage til Ruter i fjor høst. Likevel kjører trikkene rundt med ødelagte seter.

Han hevder at ingen bryr seg om kvalitet på transporten og mener den ikke er i samsvar med billettprisen.

– Jeg har vært i flere europeiske byer, men aldri sett så dårlig standard på trikker som i Oslo, sier Figura.

Han bor på Briskeby og tar trikken til Oslo sentrum. Ifølge Figura kjører flere trikker med slitte seter. Ruter har fra mai til desember 2021 registrert syv klager på slitte trikkeseter.

Sporveien: Vi jobber fortvilet

Bilder Figura har tatt, er av linjene 11 og 19. Problemet gjelder trikker av typen SL-79. Det er de eldste trikkene som går i ordinær rutetrafikk i hovedstaden. Etter planen skal samtlige trikker som nå kjører i Oslo, erstattes med nye trikker innen utgangen av 2024.

Problemet med slitte og ødelagte seter gjelder kun trikketypen SL-79. Disse skal etter planen fases ut innen utgangen av 2024.

– Siden Oslo snart skal få nye trikker, så tror jeg at man ikke vil bruke penger på nye setetrekk på de gamle trikkene, tror Figura.

Men når Aftenposten kontakter Sporveien, tilbakeviser de denne teorien.

Grunnen til at noen trikker kjører rundt med slitte seter er så enkel som denne: Leverandøren av setetrekkene har gått konkurs.

«Det gjøres fortsatt vedlikehold på de eldre trikkene, men dessverre har leverandøren av disse setetrekkene gått konkurs. Vi jobber fortvilet med å få på plass en ny leverandør som kan løse denne utfordringen», skriver Ina Helen Østby i en e-post. Hun er fungerende kommunikasjonssjef i Sporveien.

– Kan dere ikke bruke samme leverandør som bytter setetrekk på T-banen?

– Det jobbes som sagt med å finne løsninger med ny leverandør. Dette vil ta noe tid også om man benytter andre leverandører vi har for setetrekk, da det tar tid å anskaffe nok mengde stoff og trekke om setene, svarer Østby.

Hun presiserer at det ikke bare er snakk om slitasje.

«Ved en nærmere titt på bildene tror vi også at det kan være snakk om noe hærverk her og ikke bare ren slitasje, men det er vanskelig å si med sikkerhet».

Dette bildet er sendt inn av en Adam Figura som er lei av slike seter på SL-79.

Adam Figura synes Sporveien burde ha skaffet en annen leverandør siden problemet har vart i så lang tid.

– Det er forståelig at det kan oppstå en slik situasjon på grunn av konkurs, men Sporveien må skaffe en ny leverandør for å få det fikset. I dag er det stor kvalitetsforskjell på T-banen og trikken i Oslo. T-banen har mye høyere standard enn trikkene.

Skal ut senest i 2024

Østby i Sporveien understreker at dagens trikker fortsatt skal trafikkere byen en stund til. Det er først i 2024 at alle de nye trikkene skal være på plass.

«I en overgangsperiode vil vi kjøre tre forskjellige trikketyper. De to gamle trikketypene vi kjører med i dag, sammen med de nye trikkene, før vi starter å fase ut de eldre trikkene suksessivt en etter en».

Oslo skal få nye trikker innen utgangen av 2024, men det er ikke derfor disse setene ikke vedlikeholdes. Problemet skyldes at leverandøren har gått konkurs.

Østby legger ikke skjul på at Sporveien ikke er så stolt av disse setene.

«Bildene du viser her sendt inn fra en kunde om bord i en av våre eldste trikker er rett og slett ikke så trivelige, og slik skal det ikke være om bord i trikkene våre. Vi i Sporveien er opptatt av at alle som reiser med oss skal ha en god tur – en fin reiseopplevelse rett og slett. Vi vet at svært mange gleder seg til de nye trikkene settes i trafikk i årene frem mot 2024. Det gjør vi også».

Les også

  1. Dette vil prege Oslo i 2022

  2. Her testes Oslos neste trikk. Om to måneder skal den ut i trafikk.

Les mer om

  1. Sporveien
  2. Trikk
  3. Samferdsel
  4. Oslo
  5. Oslo-samferdsel