Oslo

Frykter det blir en forblåst og folketom bussholdeplass

Mandag begynner byggingen av Dronning Eufemias gate. For mye trafikk og for lite folk, mener bydel Gamle Oslo-politiker.

0001468598-79BJSyVGUh.jpg
  • Kjersti Flugstad Eriksen

Mandag begynner Statens Vegvesen å bygge den 700 meter lange paradegaten gjennom Bjørvika. Foran Barcode og bak det nye Deichmanske hovedbiblioteket skal veien gå, 43 meter bred.

På Åpen dag i Bjørvika lørdag samlet folk seg i et telt bak Operaen for å høre hva byplanleggere, utbyggere og politikere mener om Bjørvika og paradegaten.

Silje Winther, leder i bydelsutvalget i Gamle Oslo, mener gaten blir for bred og for trafikkert.

— Det er ikke mulig å få nok liv der. Jeg er redd for at det skal bli som Kvadraturen, at det skal bli så få mennesker at det føles utrygt å oppholde seg der. Og så må vi huske på at det er forblåst der syv måneder i året, sier Winther.

300 trær

Paul Lødøen, administrerende direktør i Oslo S Utvikling, er overhodet ikke enig. Oslo S Utvikling bygger blant annet Barcode, mens Statens Vegvesen er ansvarlig for Dronning Eufemias gate.

- Jeg er helt overbevist om at det hadde vært en skandale å bygge den smalere, sier Lødøen.

Han ser frem til Champs-Elyséesaktige tilstander.

Mens direktør i Plan- og bygningsetaten Ellen de Vibe har gått tur der og fått et lite glimt av hvordan gaten kan bli.

— Det kom litt sol, og jeg kunne ane hvordan det blir når trærne kommer opp. Det blir et utrolig sted å oppholde seg, mener de Vibe.

Hundre forskjellige tretyper og til sammen over 300 trær, skal plantes i Dronning Eufemias gate neste år. Trærne skal være fra hele verden, og plantes etter opphavssted fra øst til vest for å symbolisere mangfoldet i byen.

Dronning Eufemias gate skal gå fra Kvadraturen til Gamlebyen. Gaten skal ha plass til biler, trikketrasé, kollektivfelt og sykkelfelt. Fortau på begge sider skal det også bli. Fordi fortauet på nordsiden får mest sol, blir det over tre meter bredere enn fortauet på sørsiden, henholdsvis 9,5 og 6,2 meter.

Dagens trikketrasé mellom Ekeberg og sentrum går i Schweigaardsgate. Når Dronning Eufemias gate åpner, flyttes trikken dit.

10 000 biler i døgnet

Etter debatten utdyper bydelsutvalgsleder Silje Winther at hun mener det ikke kan bli noe folkeliv i gaten med 10 000 biler og busser hvert døgn.

— Hvis funksjonen skal være noe mer enn å frakte folk gjennom, må man prøve å flytte noe av trafikken ut, sier Winther, som mener regionsbussene fra Akershus burde stoppe ved T-baneholdeplasser ved bygrensen.

— Selv om det er kollektivtrafikk, forurenser det. All trafikken går midt i den juvelen som dette kan bli for Oslo, sier Winther.

- Hva mener bydel Gamle Oslo må til for å få folkeliv i gaten?

— Det bør være en blanding av kafeer, butikker og utesteder slik at det er liv der hele døgnet. Men det er ingen som vet hvordan det vil bli ennå, sier Winther.