Oslo

Flere togtunneler, ny T-banetunnel, flere trikkelinjer

I den ferske storutredningen om fremtidens transportsystem i Oslo-området anbefales det å bygge både nye trikkelinjer, nye togtunneler og en T-banetunnel gjennom hovedstaden.

  • Ntb

Det er Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter som står bak konseptvalgutredningen for det såkalte Oslo-navet. De skal trekke de store linjene for fremtidens kollektiv-tilbud i og rundt Oslo.

I utredningen, som ble offentliggjort torsdag morgen, anbefales det to nye togtunneler:

  • Strekningen Oslo S-Nationaltheatret-Lysaker
  • Strekningen Nationaltheatret-Bislett-Økern fram til hovedbanen ved Alnabru.
    Videre anbefaler utvalget en T-banetunnel fra Majorstuen til Bryn, som er knyttet sammen med dagens tunnel på Stortinget.

Utvalget går også inn for to nye trikkelinjer: Majorstuen-Carl Berners plass-Helsfyr-Bryn og Bryn-Økern-Sinsen.

— Det er et ambisiøst prosjekt og et omfattende samarbeid vi snart er i mål med, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Utredningen fastslår også at trafikktilbudet må ha hyppige avganger - det vil si hvert 5. minutt i indre Oslo og hvert tiende minutt i ytre by.

Saken blir oppdatert.

Les også

  1. Erna Solberg lover milliarder til kollektiv-Oslo

  2. Ønsker seg S-bane i Oslo

  3. Anbefaler ny togtunnel under Bislett og Sagene

  4. Jernbaneverket vil ha tog hvert tiende minutt