Flere togtunneler, ny T-banetunnel, flere trikkelinjer
I den ferske storutredningen om fremtidens transportsystem i Oslo-området anbefales det å bygge både nye trikkelinjer, nye togtunneler og en T-banetunnel gjennom hovedstaden.
- Ntb
Det er Jernbaneverket, Statens vegvesen og Ruter som står bak konseptvalgutredningen for det såkalte Oslo-navet. De skal trekke de store linjene for fremtidens kollektiv-tilbud i og rundt Oslo.
I utredningen, som ble offentliggjort torsdag morgen, anbefales det to nye togtunneler:
- Strekningen Oslo S-Nationaltheatret-Lysaker
- Strekningen Nationaltheatret-Bislett-Økern fram til hovedbanen ved Alnabru.
Videre anbefaler utvalget en T-banetunnel fra Majorstuen til Bryn, som er knyttet sammen med dagens tunnel på Stortinget.
Utvalget går også inn for to nye trikkelinjer: Majorstuen-Carl Berners plass-Helsfyr-Bryn og Bryn-Økern-Sinsen.
— Det er et ambisiøst prosjekt og et omfattende samarbeid vi snart er i mål med, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.
Utredningen fastslår også at trafikktilbudet må ha hyppige avganger - det vil si hvert 5. minutt i indre Oslo og hvert tiende minutt i ytre by.
Saken blir oppdatert.