Oslo

I tre år har det vært fritt frem. Om tre uker kan det være slutt.

I løpet av juni vil stortingsflertallet gi kommunene mulighet til å regulere kommersielle elsparkesykler langt mer enn i dag. «Formyndertankegang», mener Frp.

Slik så det ut foran Skur 13 ved Filipstadveien i Oslo sentrum da Bymiljøetaten og Falck Redning ryddet opp sist helg. Et stort antall elsparkesykler var henslengt hulter til bulter. Mange som skal besøke Tjuvholmen, setter elsparkesykkelen nettopp her.
  • Christian Sørgjerd
    Journalist

Flere steder i Oslo sentrum var det P-kaos sist helg. Ved Tjuvholmen sto de som sild i tønne. Så tettpakket var det at fotgjengere ikke kom seg forbi. Kommunens ansatte rykket lørdag ut for å taue elsparkesykler.

Om kort tid kan det bli slutt på slike scener. I løpet av de neste ukene vedtar Stortinget en egen elsparkesykkel-lov.

«Lov om utleie av små elektriske kjøretøy på offentlig grunn», heter den. Hvis alt går som det skal, kan loven være på plass om knappe tre uker.

Da får kommunene mulighet til å regulere nesten alt.

Kommunene kan da innføre utleieforbud nattetid eller på bestemte dager, som 17. mai. De kan lage soner og regler for utplassering. De kan stille miljø- og teknologikrav.

Les hele saken med abonnement