Oslo

Nå blir det dyrere å parkere i sykkelfeltet - hvis du blir tatt

Det er lett å irritere seg grønn over bilen som står parkert med og uten nødblink i sykkelfeltet. Nå blir det litt dyrere – for dem som blir tatt.

Denne bilen, forøvrig fra Oslo kommune, ble tatt på fersken i Kvadraturen av Aftenpostens fotograf i 2013. Den gang ville det kostet 500 kroner. En ny nasjonal forskrift gjør at gebyret øker til 900 kroner.
  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

Regjeringen la frem en ny parkeringsforskrift som gjelder fra 1. januar 2017. De nye reglene er ment å gjøre det enklere for forbrukere.

Blant annet må parkeringsvaktene vente til det er gått fem minutter over tiden på parkeringsbilletten før de kan skrive ut parkeringsbøter.

  • Les mer om hva de innebærer her: Nå skal det bli enklere å klage på parkeringsboten

Blir dyrere å parkere i sykkelfelt

En annen konsekvens av forskriften er at det gebyret for å parkere i sykkelfelt øker fra nyttår. Det blir også dyrere å feilparkere på plasser reservert for funksjonshemmede.

Før kostet det 500 kroner, dersom du ble tatt på fersken av en av Bymiljøetatens drøyt 35 betjenter som er på jobb hver dag.

Fra nyttår vil den samme overtredelsen koste 900 kroner.

Har skrevet ut 229 gebyrer i «utsatte områder»

Det lyktes ikke Aftenposten å få statistikk over hvor mange gebyrer som er blitt skrevet ut for dette de siste årene. Men for det som beskrives av Sykkelprosjektet som utsatte områder, er det blitt skrevet 229 gebyrer hittil i år.

Dette gjelder Karenslyst allé på Skøyen og Grønlandsleiret i Oslo.

Skal informere om at det er ulovlig

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) er glad for den nye forskriften fra regjeringen som trer i kraft neste år.

Fredag denne uken skal Sykkelprosjektet og Bymiljøetaten minne bilister på at det ikke er lov å stoppe i sykkelfeltet. Berg tror mange rett og slett ikke vet at det er ulovlig.

– De fleste er klar at det ikke er lov å parkere på fortau, men kanskje de ikke vet at det ulovlig å parkere i sykkelfeltet, sier Berg.

Utover dette er det ikke varslet noen nye tiltak. Ifølge Sykkelprosjektet, er det kontroller daglig i de områdene som er spesielt utsatt for feilparkeringer.

– Jeg tror de aller fleste som har gått eller syklet, har opplevd å møte en feilparkert bil på fortauet eller i sykkelfeltet. Det gjør at det kan oppstå farlige situasjoner, fordi myke trafikanter må ut i veibanen. Det er uheldig, sier Berg.

– Det er et stort hinder at mange ikke føler seg trygge når de sykler i trafikken.

Les mer om

  1. Sykkelpatruljen