Oslo

Slik vil Ruter se nøyaktig hvor du reiser

Løsningen er ikke klar, men i teorien kan den gjøre at du får bonuspoeng når du tar T-bane, buss eller trikk - og at du slipper å gjøre noe for å betale.

Under Aftenpostens teknologikonferanse denne uken presenterte Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen hvordan selskapet tester nettvarder på 60-bussen. Foto: Fotomontasje/Aftenposten/Ørn Borgen/Ruter

  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

Det er ikke lenge siden Ruter sluttet å selge papirbilletter. Mange husker overgangen til billettsystemet med elektroniske reisekort, som tok lang tid og kostet langt mer enn planlagt. Dette prosjektet startet før Ruter ble opprettet.

De siste årene har imidlertid selskapet hatt suksess med billettsalg på mobilen. Litt over 50 prosent av billettinntektene til Ruter kommer nå fra mobilappen.

Nå tester kollektivselskapet det som kan bli det neste store steget fremover: En løsning som lar de reisende gå på bussen uten at de selv gjør noe for å kjøpe billett.

Den hvite boksen i midten av bildet er den som kan registrere mobiltelefonen din - dersom du samtykker til det. Foto: Ruter

Skal teste teknologien på flere busslinjer

I en periode har små, elektroniske billettkontrollører på busslinje 60 loggført flere av dem som har reist. Dette gjelder kun dem som har vært med på forsøket med en spesiell app fra Ruter.

Teknologien, kjent som nettvarder («beacons» på engelsk), kan i fremtiden sjekke automatisk om du har riktig billett for sonene du reiser gjennom - og hva du skal betale for bussreisen.

  • Stort byggearbeid i sentrum i mange år: Slik vil en ny T-banetunnel preges Oslo mens den bygges

Dette skjer ved at nettvarden i bussen automatisk kommuniserer med mobiltelefonen din - dersom du har gitt samtykke til det på forhånd.

Foreløpig er det ikke noen plan for om eller når dette skal innføres, men testen utvides til å gjelde busslinjene 30, 31, 31E, 32 og 36E fra slutten av oktober.

– Det er avgjørende for oss at dette er noe folk faktisk ønsker seg. Det avgjør om vi skal bruke mer tid og krefter på dette og om helautomatisk billettering har noe for seg, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen holdt et foredrag om hvordan selskapet ser for seg fremtiden på Aftenpostens teknologikonferanse denne uken. Foto: Ørn Borgen

Vil samle inn store mengder data

Dersom det blir en suksess, vil selskapet få tilgang på store mengder data.

Informasjonen de kan få er svært verdifull. Dersom dataene viser at mange reiser mellom Østensjø og Asker, kan man planlegge en bedre forbindelse mellom de to stedene. Det blir også mulig å planlegge bedre for når det må settes inn økt kapasitet.

Fordelen for de reisende er at man slipper å tenke på om man har gyldig billett og at man slipper å forholde seg til ulike soner.

Har tett kontakt med Datatilsynet

Som med all annen datainnsamling er det ikke uproblematisk at et selskap sitter på informasjon om hvor vi beveger oss.

– Vi må holde tungen rett i munnen for å hente ut de positive sidene av den digitale transformasjonen. Det er viktig for oss å ha en tett dialog med Datatilsynet, slik vi har hatt fra starten, sier Jenssen.

Han sier Ruter legger opp til at det er kundene som skal eie informasjonen. Den skal enkelt kunne slettes etter en reise.

– Dette er ikke våre data, det er kundenes. De skal kunne ta ut dataene og bruke det som de har lyst, uten at vi skal bruke dem til noe de ikke er innforstått med.

De som er med på testen, får en spesiell app installert. Den merker når du går på bussen og når du går av. Foreløpig må du ha bluetooth på, men dette kan endre seg i fremtiden. Foto: Ruter

Ruter: – Vil ikke bruke dataene til reklame

– Kan du garantere at det ikke blir brukt til for eksempel reklame?

– Det ville vært et grovt tillitsbrudd hvis vi brukte dataene til noe annet enn det de er tenkt til. Jeg skal ikke si at noen kunder ikke ønsker å bruke dataene til det, men det må være opp til dem.

Fagdirektør Atle Årnes sier nettvarder skaper endel utfordringer for personvernet, men de er jevnlig i møter med Ruter.

– Det jeg kan si, er at de er oppmerksomme på å håndtere personvernet på en god måte. Dette er ny teknologi, og vi ser det er endel teknikker som kan brukes for å minimere personvernulempen. Det er de teknikkene vi ser etter om de benytter, sier Årnes.

Kan åpne for bonuspoeng på trikk, buss og T-bane

Dersom det blir en suksess, kan dagens modell for betaling bli endret. I dag betaler man for å reise innenfor en sone innenfor en gitt tid.

– Dette gir muligheter for at du kan reise som du vil og få fakturaen i etterkant.

Andre betalingsmodeller som diskuteres, er betaling pr. holdeplass eller avhengig av hvor lenge du er om bord.

Ruter-sjefen åpner også for å belønne dem som reiser mye kollektivt.

– Det er ikke nødvendigvis noe vi skal gjøre, nå tester vi og lytter til kundene våre, men kanskje kan belønningssystemer være noe som får folk til å reise bærekraftig. Kanskje kan folk få en bonus de kan ta ut i rabatt på drosjeturer eller gratis kollektivreiser i helgene, sier Jenssen.

Dette handlet om fremtiden. Hvordan var det før? Se denne filmen fra Sporveien fra 1973.

Les mer om

  1. Ruter
  2. Kollektivtransport