Lampelyst på et nyoppusset Grand hotel
Bak det fredede inngangspartiet på Grand hotel er mye endret etter ett år med renovering.
Lobbyen er blitt lysere med nytt, blankt steingulv og flere mindre disker istedenfor den lange som sto i resepsjonsområdet.
Siste skrik i baren
– Ved siden av restaurant Palmen, som er blitt mer åpnet mot lobbyen, og har fått et kunstverk av en overdådig, bohemsk lysekrone som blikkfang, har vi laget en bar som et nytt møtested mellom gjester og byens befolkning. Tanken bak endring i lobbyen er å invitere byens befolkning inn, og at Grand igjen blir en møteplass, forteller direktør Fredrikke Næss.
Fra en ny lobbybar med siste «Skrik» i neon, kunstneren Tracey Emins hyllest til Edvard Munch, går man til en silkekledt rokokkosal i blått med nymalte engler i taket.
Restaurantanmeldelse her:
Klassisk moderne
– Spennet er stort fra klassisk til moderne, men helheten er ivaretatt. Det er et klassisk moderne uttrykk. Her er mange fine kombinasjoner av nytt og gammelt, sier interiørarkitekt Yvonne Stenersen. Hun har brukt syv og en halv måned på å fornye det tradisjonsrike hotellets publikumsarealer med salonger og saler. - Interiørarkitekten kom med forslag til farge- og materialvalg for å få det hele til å henge sammen, og vi var opptatt av å skape et avslappende miljø rundt rokokkosalen og speilsalen, som ligger rett overfor hverandre og er av ulik karakter, sier hotelldirektøren.
Engler i taket
Dekorasjonsmaler Axel Dahlgren har ledet et team som har gitt himlingen i rokokkosalen nytt liv med engler og fredsduer - delvis etter inspirasjon fra maleriene som var i salen før brannen i 1957.
– Her var det ikke lett å gjenskape noe av det som var før ut fra gamle bilder. Det er morsomt at noen lager et sånt nytt tak i dag. Det eneste som var igjen i denne salen etter den brannen, er krakkene, som nå er trukket om i blå velour. Rokokkosalen tåler mørke farger, mens speilsalen har lavere takhøyde og måtte bli lysere. Nå utgjør salene to fine kontraster, sier interiørarkitekten.
– I rokokkosalen har jeg har sjonglert med mange sjatteringer av blått - fra de svakt marmorerte søylene til dørene, som er et hakk nærmere det sorte enn veggene. De har fått ett av de vakreste silkestoff jeg vet om - fra italienske Rubelli. Tekstilet er vevd etter en metode fra 1600-tallet, og innsatt for hånd av en syer, forteller hun.
Les mer om takmalerier her:
«Blålys» og LED-revolusjon
Selv diodelyset i hulkilen mellom vegg og tak er blått for anledningen, men det kan skiftes. Lampeeksperten Morten Stamnes har renset lysekronene. - De ble kjøpt på 60-tallet, og er helt annerledes enn dem som ble ødelagt i brann. De er spesiallaget av Murano-glass i Italia, og veier 650 kilo hver. Nå har vi satt i diodepærer fra Frankrike, som gir litt ravfarget lys med varm glød, men lyset kan jo styres og endres, sier han.
Lampeeksperten er begeistret over moderne LED-belysning: -Med LED er vi nede i en tiendedel av tidligere strømforbruk i Speilen. Pærene har 30 000 timers levetid mot glødepærens 1000 timer. Tenk hva hotellet kan spare i strøm og vaktmesteren spare av tid på pæreskift. Det er en revolusjon!
Tre kilometer med gullister
Nå venter Grand hotell bare på tre kilometer ferdig forgylte lister, som kommer med båt til Oslo. Dørene i publikumsarealene skal få gulllister. Direktør Fredrikke Næss, som begynte i stillingen i 2013, kan snart kan sette kronen på verket.
– Jeg gleder meg selvsagt til alt blir komplett. Grand café gjenåpner snart. Vi har et ønske om at gjester skal oppleve noe ved siden av å sove og spise, og vil blant annet å lage utstillingslokale for ny fotokunst ved bankettsalene. Vi har innredet nytt bibliotek i det som var Limelight bar, hvor vi skal bygge opp en boksamling med klassikere, henge opp bilder av vinnere av Nobels fredspris og la det herske fred og ro for gjester som vil trekke seg tilbake fra «lobbyvirksomheten», sier direktøren for det hele.