Volkswagen er favorittbilen til Oslomenn - byens kvinner foretrekker Toyota

Kvinner og menn har forskjellig kjøremønster når de skal kjøpe ny bil.

Volkswagen Golf er mennenes favorittbil i Oslo.
  • Magne Johansen

Byens menn og kvinner går i hver sin butikk når de skal kjøpe ny bil. De fleste mannfolkene går til en Volkswagen-forhandler, mens kvinnene tar turen til av byens Toyota-forhandlere. Dette i følge en ferske statistikkboken til Opplysningsrådet for Veitrafikken, for 2012.

Det finnes mange myter og halvsannheter når det gjelder menn og kvinners valg av ny bil. Noen hevder at mannfolkene velger de røffe, barske bilene med gromlyd og mange duppeditter på dashbordet, mens kvinnene foretrekker en enklere bil som er smidig og lett å betjene og med en langt mer beskjeden motor under panseret.

Les også

Nå skal elbilene telles

Bilselgere vi har snakket med bekrefter langt på vei myten om at mannfolkene er hakket mer opptatt av bilens utseende og status i bybildet. Dessuten er menn opptatt av detaljer som bilens felger. Kvinner bryr seg katten om hjulene. Alt i følge den ferske statistikkboken til Opplysningsrådet for Veitrafikken for 2012.Kvinner er derimot mer opptatt av om bilen er miljøvennlig og av sikkerheten i baksetet. Jenter er også mer hektet på om bilen er lett å parkere, og om det er god oversikt i alle retninger fra førerplassen. De fleste er også opptatt av om bilen er trygg og sikker på vinterføre, mens guttene ikke har noe imot å kunne sladde så snøen spruter. Allerede i butikken er det mange menn som spør hvor knappen for å slå av antisladden er.

Jentene er bedre forberedt

At kvinner og menn velger forskjellige biler er ting, noe annet og ikke minst merkbart for bilselgerne, er at kvinner og menn opptrer svært forskjellige som kunder.

Bilselgerne forteller at jentene også er bedre forberedt når de kommer i butikken. De er bedre forberedt i den forstand at de vet bedre hva de ville ha, og ikke minst har de gjort hjemmeleksen sin når det gjelder priser og finansieringsmuligheter. Jentene er også hakket hvassere når vi forhandler om pris, og de er mye mer åpne på at de er ute etter en gunstig avtale, forteller selgerne.

0002039318.jpg

Bilselgerne sier også at jentene spør og graver mer enn guttene som i mange tilfeller er mer opptatt av å stille spørsmål for å sette fast selgeren. Dessuten er jentene mer tålmodige når de kan få bilen. Guttene er mer fokusert på å få bilen med en gang, aller helst samme da de signerer kontrakten.De fleste selgerne vi har snakket med sitter også med en følelse av at gutter er mer spontane når de handler bil, enten det er nytt eller brukt. Jentene prøvekjører gjerne flere biler og spør om råd i vennekretsen før de går til bilbutikken.

Selgernes erfaringer stemmer godt overens med en undersøkelse som MMI foretok for en tid tilbake blant kvinnelige bilkunder over 18 år. Undersøkelsen gjenspeilet at kvinner, mer enn menn, er opptatt av at folk de kjenner bekrefter at de har kjøpt en god bil.

Hvorfor kjøper menn Volkswagen?

afp000569555-bB3rEFPdUi.jpg

— Kjøreegenskaper, sikkerhet og tekniske innovasjoner er viktige grunner til at våre kunder velger Volkswagen - både menn og kvinner. Det er viktig å understreke at tallene ikke gir en korrekt oversikt. Volkswagens andel i næringsmarkedet var nesten 17 %, og av denne andelen var det mange kvinner som valgte et smart og enkelt bilhold gjennom forbrukerleie ved kjøp av sin nye Volkswagen.Informasjonssjef Anita Svanes,

Volkswagen

Hvorfor velger kvinner Toyota?

afp000568291-j7QdjDyDri.jpg

— Vi tror at populariteten for Toyota blant kvinner har flere forklaringer. Mange kvinner er opptatt av driftssikkerhet og kvalitet, som Toyota er godt kjent for. De mest populære modellene blant kvinner er Yaris og deretter Auris. Begge disse har nylig kommet i helt nye modeller med ny flott design som kvinner har falt for. Både Yaris og Auris er klart mest populære som hybridbiler, som er svært lettkjørte og komfortable. Samtidig er de våre mest miljøvennlige modeller, som mange kvinner også verdsetter sterkt ved valg av bil.Informasjonssjef Espen Olsen, Toyota Norge