Oslo

Én aktør har bysykkel-monopol. For elsparkesykkel er det fritt frem.

Det er på tide med konkurranse blant flere aktører på bysykler, mener Høyre. Gjerne det, svarer SV.

Høyre-politikerne Stefan Heggelund og Saida Begum mener elsparkesykler viser veien. Nå ønsker de mest mulig konkurranse for bysykler også. Foto: Olav Olsen

  • Christian Sørgjerd
    Christian Sørgjerd
    Journalist

I fjor ble det tatt nesten 3 millioner bysykkel-turer i Oslo, og det var over 100.000 ulike personer som brukte tilbudet.

Høyre tror potensialet er langt større.

– Etterspørselen har økt og økt. Det er ingen grunn til at det bare skal være én leverandør. Akkurat som med de nye elsparkesyklene, trenger du flere aktører på bysykkel også, sier stortingsrepresentant Stefan Heggelund.

Sparker fra i fri konkurranse

For to måneder siden ble de første elsparkesyklene satt ut. Alle som vil, kan sette dem ut der de vil. I Oslo er to aktører i gang med totalt 1250 sparkesykler. Denne uken kommer det to aktører til. Bysyklene er til sammenligning et monopol.

– Hvordan skal dette organiseres?

– Som kommune kan vi stille krav, for eksempel om hvor stativer skal stå. Men vi håper at konkurranse vil gi et bedre produkt. Kanskje kan vi få el-bysykler også, spør Saida Begum, Høyres ordførerkandidat.

– Poenget her er å svare på økt etterspørsel raskere enn i dag, få konkurranse på pris, og kanskje også få innovasjon, sier Hegglund.

Kan stativer droppes helt, spør de, mens man lager et system med faste oppsamlingssteder? Det vil løse dagens problem med fulle stativer.

Les også

LES OGSÅ: Fire aktører er på plass – og enda flere er på vei

For få sykler i motbakkene

De håper også at bysyklenes største utfordring – at langt flere sykler til sentrum enn tilbake – kan løses. I dag kjører lastebiler på kyss og tvers i byen for å fylle på tomme stativer. Kunne man hatt et belønningssystem for å sykle «feil» vei, spør Begum.

– Vi har alle et mål om at Oslo skal bli en større sykkelby. Så ser vi at etterspørselen etter bysykler er høy. Kan en monopolist svare på det behovet like raskt som konkurranse? Vi tror ikke det, sier Hegglund.

– Dere er ikke redd for kaos?

– Nei, svarer han kontant.

Les også

LES OGSÅ: For hver person som sykler opp, er det ni som sykler ned

– Absolutt interessant

Sunniva Eidsvoll, SVs gruppeleder i bystyret, er ikke fremmed for konkurranse. Men den ligger et par år frem i tid, påpeker hun.

– Kommunen er foreløpig bundet av avtalen om bysykler, som ble inngått av det forrige byrådet. Den legger mange begrensninger. Men når den går ut, er det absolutt interessant å diskutere hva vi skal gjøre, sier Eidsvoll.

Hun er positiv til tanken om felles stativer, eller at man bare dropper dem og lager oppsamlingspunkter. Hun håper også at ordningen kan utvides til mer av ytre by og at man kan få elsykler. Samtidig understreker hun behovet for noe kommunal regulering – eventuelt anbud, men med flere ulike vinnere.

– Det viktigste er at det skal fungere godt for brukerne, og det finnes helt sikkert mange gode løsninger. Men det er viktig at det skal være rimelig. I dag kan den ene aktøren selv velge å sette opp prisen, slik som det ble gjort i fjor, sier hun.

Skrekkscenarioet til Sunniva Eidsvoll (SV) er bildene blant annet fra Kina, som dette fra Shanghai i fjor, hvor berg av bysykkel-vrakgods hoper seg opp på en lokal fylling. Foto: Aly Song, Reuters

Vil ha kontroll på elsparkesyklene

– I utgangspunktet høres det ut som en dårlig idé. Og hva er grunnen til at Høyre ikke valgte dette da de selv satt i byråd, spør Sirin Stav, fjerdekandidat for MDG i Oslo.

Hun påpeker at erfaringen med elsparkesykler i andre land og byer, hvor de finnes i større omfang enn i Oslo, er at det raskt blir uoversiktlig.

– Fri konkurranse blir lett kaotisk, og mange steder forsøker de å organisere seg vekk fra nettopp dette nå, sier Stav.

Byrådet har spurt regjeringen om det samme.

Pr. nå har Oslo ingen lovhjemmel til å regulere elsparkesyklene.

– I utgangspunktet er jeg veldig skeptisk til fri konkurranse med bysykler også, slik Høyre skisserer det. Dette er tjenester som beslaglegger offentlig areal. Det må kommunen styre for å ivareta andre hensyn, inkludert sikkerheten til fotgjengere, sier Stav.

– Noen type tjenester, som transport, egner seg for få aktører, ikke for mange i konkurranse med hverandre, sier hun også.

Les mer om

  1. Oslopolitikken
  2. Bysykkel
  3. Bystyret
  4. Oslo
  5. El-sparkesykkel
  6. Sykling