Oslo

Færre taxiturer, mer tomkjøring, men stadig høyere priser

Fra 2007 til 2014 er den gjennomsnittlige taxituren i Oslo blitt 52 prosent dyrere.

Færre kunder, men like mange biler som før, er virkeligheten for taxisjåførene i Oslo.
  • Christian Sørgjerd
    Christian Sørgjerd
    Journalist

Fredag la Konkurransetilsynet frem en ny rapport om taxinæringen i Norge. De vil fjerne reguleringene, meldte VG.

I dag setter Oslo og de andre fylkene et tak på antall drosjeløyver, de godkjenner også søknader om å opprette nye drosjesentraler. Dette er regulert gjennom lov. Konkurransetilsynet vil i stedet ha frislipp av begge deler.

I Oslo er det i dag 1780 drosjeløyver. Det har vært situasjonen siden oppløsningen på tampen av 90-tallet av Oslo Taxis monopol. løyvene er for tiden fordelt på fem sentraler.

Men mens antaller biler har stått på stedet hvil i over 15 år, peker pilene nedover for bransjen i Oslo, viser tall fra SSB.

Antall taxiturer i Oslo:

  • 2007: 11.960.000 turer
  • 2014: 9.665.000 turer

Taxiturer pr. innbygger:

  • 2007: 21,3 turer
  • 2014: 14,9 turer

Tomkjøring (uten passasjerer):

  • 2007: 58 prosent av tiden
  • 2014: 71 prosent av tiden

Kjørte lengde totalt (med passasjerer):

  • 2007: 115.675 kilometer
  • 2014: 69.302 kilometer

Det eneste som øker, er prisen. Den har til gjengjeld økt kraftig. Fra 2007 til 2014 ble den gjennomsnittlige taxituren i Oslo 52 prosent dyrere, selv om turene i snitt har blitt kortere. I samme periode økte prisene ellers i samfunnet med bare 15 prosent.

Gjennomsnittlig pris pr. taxitur:

  • 2007: 165 kr
  • 2014: 251 kr

«Ingen kommentar», svarer taxibransjen

Aftenposten har kontaktet de store taxisentralene i Oslo. De er svært tilbakeholdne med å kommentere rapporten fra Konkurransetilsynet.

— På det nåværende tidspunktet ønsker ikke Norgestaxi å uttale seg i denne saken, sier direktør Thor Berge Jåsund i Norgestaxi.

Før var det kundene som sto i kø. I dag er det taxiene. Syn som dette er blitt stadig vanligere i Oslo - selv på fredag og lørdag kveld.

Hos konkurrenten Oslo Taxi er det bare sentralborddamen som svarer: — Hvis du vil ha kommentarer, må du kontakte Norges taxiforbund. Vi har fått beskjed om å henvise til dem.

Aftenposten har gjentatte ganger fredag forsøkt å få tak i Norges taxiforbund, men uten resultat.

Vil starte lavpristaxi, får avslag

Roger Dørum Pettersen har kjørt taxi i hovestaden i 20 år. I løpet av de ni siste årene har han seks ganger vært involvert i prosjekter for å starte en taxisentral med lavprisprofil.

Da må de ha langt flere turer enn andre for å tjene penger, men ideen er at de lave prisene vil gjøre at flere velger dem - og at bilene dermed får mindre tomkjøring.

Hver gang har han fått tommelen ned. Han mener bransjen har sagd over grenen de selv sitter på.

Roger Dørum Pettersen har fått mye medieoppmerksomhet for forslagene sine om å starte et lavprisselskap. Men ikke gjennomslag hos politikerne, som innvilger søknader.

— Vi får avslag med begrunnelse at det ikke er behov for flere taxier i Oslo. Samtidig skrus prisene opp, som gjør at det blir færre passasjerer, som gjør at prisene må økes enda mer, som gir enda færre passasjerer. Dermed blir det enda større grunn til å gi oss avslag neste gang, sier han.

Han mener det som på papiret ser ut som en konkurransesituasjon mellom flere taxisentraler, i realiteten er et monopol med innehaverne av de 1780 taxiløyvene på toppen.

— Sentralene konkurrerer om sjåførene, ikke om kundene. Og sjåførene går dit de får beste betalt for turene, de tenker ikke på at høyere priser på sikt vil gi færre passasjerer.

Pettersen har tro på at et fritt marked vil kunne gi lavere priser for kundene.

— Se til budbilbransjen. Så enkelt er det, de får dette til å fungere.

Konkurransetilsynet er ikke like sikker i troen på at frislipp vil gi lavere priser.

— Vi sier ikke at prisene nødvendigvis vil gå ned, men vi mener vi får et bedre fungerende marked med konkurranse om pris og tilgjengelighet. Dette forutsetter at det også gjøres noen tiltak for å gjøre kundene bedre informert om prisene, sa konkurransedirektør Christine B. Meyer til VG.

Sverige deregulerte taximarkedet i 1990. Det ga ikke lavere priser. I stedet har det gjort Stockholm beryktet, med flere taxiselskaper som åpent spekulerer i kundenes uvitenhet.

Regjeringen jobber med nytt regelverk

Høyre/Frp-regjeringen varslet i fjor at de jobber med å utarbeide nytt regelverk for taxibransjen i Norge.

En av utfordringen er nye, app-baserte aktører, som kan snu transportbransjen på hodet. Både Haxi og Über har skapt frustrasjon innen bransjen og mye debatt.

– Så lenge man har en løyveordning, så tilfredsstiller ikke de nye aktørene norske lover og forskrifter, sa statssekretær Bård Hoksrud (Frp) før jul.

Men det er nettopp denne løyveordningen Konkurransetilsynet nå foreslår at Regjeringen bør skrote. Tilsynet ønsker også å åpne for at sjåfører og taxisentraler kan drive som firmaer ellers, altså med fast ansatte på fast lønn.

Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) i Oslo har tidligere tatt til orde for å endre loven og skrote hele løyveordningen.

Byrådsleder Stian Berger Røsland (H) i Oslo ønsker å liberalisere de statlige reglene for taxibransjen.

— Det er ikke noe særegent med denne næringen som gjør at man trenger en slik regulering, sa han til Dagens Næringsliv i 2010.

Overfor Aftenposten bekrefter Røsland at han fortsatt mener det samme.

— Vår vurdering er at dagens regelverk ikke åpner for en organisering av persontransport slik vi blant annet sett fra selskaper som Über. Som løyvemyndighet i Oslo anmelder kommunen i dag derfor denne type virksomhet til politiet. Skal denne type transportordninger bli tillatt, må statlige regeler endres, noe jeg mener bør skje.

Les også

  1. Her går politiet til aksjon mot pirattaxier i Oslo sentrum

  2. Drosjeeier: Momsregisteret? Hva er det?

  3. Taxi-jukser avslørt etter tilfeldig bokettersyn

  4. Avslørte nærmere 20 falske drosjesjåfører i Oslo

  5. Medlem av Pakistans parlament fratatt drosjeløyve i Oslo

Les mer om

  1. Uber