Oslo

Aftenposten spurte Lan Marie Nguyen Berg: Spiser du E18-kamelen med et smil?

Ingen smilte bredere enn Oslos samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) da revidert Oslopakke 3 ble lagt frem. I dette intervjuet forklarer hun hvorfor.

- Jeg er ordentlig stolt i dag, sa MDGs Lan Marie Nguyen Berg da hun som første taler fra forhandlingsutvalget kommenterte revidert Oslopakke 3-avtale. Foto: Rolf Øhman

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Ingen gikk hardere ut Lan Marie Nguyen Berg foran slaget om E18 vestover. Gjentatte ganger ga partiet uttrykk for at partiet kom til å kaste ethvert byråd som gikk inn for å utvide europaveien.

Da avtalen om revidert Oslopakke 3 ble lagt frem mandag formiddag, med utvidelse av dagens E18 mellom Lysaker og Strand inkludert, var tonen en helt annen.

– Vi har kommet frem til et godt kompromiss. Jeg er ordentlig stolt i dag, sa Oslos byråd for miljø og samferdsel.

– Burde dere vært litt mildere i ultimatumet om E18 på forhånd?

– Nei, det mener jeg ikke! Jeg mener at det var avgjørende for at av vi
fikk et så godt resultat som vi har i dag, sier Nguyen Berg.

  • Her er detaljene om Oslopakke 3:Bare noen få kroner av hver hundrelapp fra bompengeringen vil gå til vei.

Kaller det et kunststykke

– Da vi begynte forhandlingene, sa alle at det var helt umulig å nedskalere E18, sier byråden.

– Men nå har vi fått til en nedskalering. Det er et kunststykke,
om jeg kan være så frekk, smiler hun.

– Vi har nå formuleringer i avtalen der Oslo og Akershus ber Statens vegvesen utarbeide alternativer til planene som ligger der i dag. Her har byrådet stått hardt sammen for å nå våre klima- og miljømål, sier Nguyen Berg.

Kamel og kompromiss MDG kan leve med

– Dermed spiser du den store E18-utvidelse-kamelen med et smil?

– Ja. Det er snakk om 1500 meter mellom Lysaker og Strand. Det er et kompromiss vi kan leve med, sier Nguyen Berg.

– Ser du egentlig for deg at E18-utvidelsen kommer til å stoppe ved Strand?

– Det partene er enige om er å få frem alternative utredninger. Kampen om E18 vil fortsette.

MDG: Dette er miljøgevinstene

– Hvor ligger miljøgevinstene, som er helt nye i forhold til tidligere avtale?

– De ligger over hele avtalen, sier Nguyen Berg, og lister opp:

  1. Vi har sikret 50 mrd. mer til kollektivtransport.
  2. Vi har fått fullfinansiert ny T-banetunnel i Oslo, noe som ikke vært gjort før.
  3. Vi har fullfinansiert Fornebubanen, heller ikke det har vært gjort før.
  4. Vi har fått på plass en baneløsning for Nedre Romerike med tverrforbindelse i Groruddalen.
  5. Vi har fått til T-baneoppgraderinger og trikkeoppgraderinger, med nye trikker, og vi har avtale om store investeringer i sykkel.
  6. I tillegg har vi fått inn en ny ting som ikke har vært gjort i norsk samferdselspolitikk før. Alle er enige om at vi har et
    bilreduksjonsmål, ved bomringen i Oslo, på 15 prosent. Når vi ikke det målet skal vi komme sammen igjen og vurdere bomprisene.

– Du mener at ingenting av dette hadde blitt realitet om man ikke hadde kommet frem til dagens avtale?

– Hadde man ikke kommet frem til ny avtale hadde ingenting av dette blitt realitet, sier Nguyen Berg.

Venstre lettet over at forhandlingene ikke brøt sammen

MDG vil ikke gå nærmere inn på akkurat når de la bort muligheten for å gå ut av byrådet.

Venstres gruppeleder i Oslo bystyre, Hallstein Bjercke, sier til NTB han først og fremst er lettet over at forhandlingene ikke har brutt sammen.

– Det har vært en selsom opplevelse å følge disse forhandlingene fra
utsiden, med stadige utfall i mediene og en svært lite konstruktiv opptreden fra byrådet i Oslo, sier Bjercke.

- Ultimatumene førte ikke frem

– Jeg konstaterer at de svært lite konstruktive ultimatumene ikke har vunnet frem og at vi nå får den varianten av E18 som partiene i Oslo
og Akershus har vært enige om siden 2012, sier Bjercke til NTB.

Les mer om

  1. Lan Marie Nguyen Berg
  2. Oslopakke 3
  3. Oslo
  4. Akershus

Flere artikler

  1. OSLO
    Publisert:

    Beboerne på Strand er lettet, men: -Vi venter med å sprette champagnen.

  2. OSLO
    Publisert:

    Søndag kveld var de enige. Allerede i dag begynte omkampen om E18

  3. NORGE
    Publisert:

    Vil ha omkamp om E18 - nå møtes partene igjen

  4. OSLO
    Publisert:

    E18 og resten av Oslopakke 3: Partene er enige – søndag kveld skrives avtaleteksten

  5. OSLO
    Publisert:

    Byrådet taper kampen om E18

  6. OSLO
    Publisert:

    Ny E18-krangel: Tvinger Oslo til å «holde seg unna» resten av utbyggingen