Byrådet når ikke sykkelmål. Nå lover de å bruke to milliarder kroner til 2025.

Pendlersyklist Sjur Bratland er ikke fornøyd med den halvferdige rundkjøringen i Hoffsveien på Skøyen i Oslo. Han mener Oslo-byrådet har en lang vei å gå før Oslo er en trygg sykkelby.

Byrådet skulle bygge 100 kilometer sykkelvei på fire år, men ender opp med mindre. Nå setter de av to milliarder kroner for de neste fire årene.

– Her sykler jeg ikke når det er trafikkert. Da tar jeg heller bakveiene, sier pendlersyklist Sjur Bratland.

Han står i krysset mellom Engebrets vei og Hoffsveien på Skøyen i Oslo og ser på den forlatte og halvferdige rundkjøringen. Det ligner mest et inngjerdet krater fylt med steinmasser.

Her skulle det vært en sykkelvei. Men i mars gikk entreprenøren konkurs. Fremdeles står arbeidet i ro.

– Nå er det kaos, trangt og vanskelig for alle her, sier Bratland.

Prosjektet i Hoffsveien er én av mange sykkelveier som skulle vært ferdig i 2022, men som er blitt utsatt. Nå skal byrådet bruke mer penger enn noensinne for å få fortgang i byggingen av sykkelvei i Oslo.

Slik ser det ut i krysset mellom Hoffsveien og Engebrets vei på Skøyen i Oslo.

Les hele saken med abonnement