Oslo

Oslos nye sykkelfelt bygges etter gamle mål

Oslos nye sykkelfelt bygges fortsatt etter gammel standard. Derfor er de 25 centimeter smalere enn det Veivesenet anbefaler.

Bjørn Wangen (t.v.) og Tor Kildal har årelang fartstid på sykkel i Oslo. Tross solid erfaring føler de seg ikke trygge i de nye feltene i Holmenkollveien. -De er altfor smale. Det er så vidt man får plass til å sykle her, sier Kildal.
  • Astrid Løken
    Astrid Løken
    journalist

Aftenposten og Osloby vil gjøre sykkelbyen Oslo bedre! Gå inn på vårt digitale kart og fortell oss hvor du føler deg utrygg på sykkel .


I fjor sommer fikk Holmenkollveien 900 meter nytt sykkelfelt, fra Stasjonsveien til Aspehaugveien. Prosjektet var beregnet til 34 millioner kroner, men endte til slutt på 43 millioner.Bjørn Wangen (73) og Tor Kildal (70) har vært hverdagssyklister hele livet. De sykler til det meste. Kildal syklet til og fra jobben i Oslo sentrum hele året da han jobbet fullt, og har fortsatt med vintersykling. I likhet med svært mange andre har de oppdaget et problem med de nye sykkelfeltene:

— De er altfor smale. Det er så vidt man får plass til å sykle her. Når det er kø, siger mange biler inn i sykkelfeltet. Jeg føler meg ikke trygg, men jeg prøver å hevde min rett, og sykler der likevel, sier Kildal.

Velger fortauet i stedet

Wangen følger seg så utrygg at han velger fortauet i stedet.

— Det hadde vært bedre om sykkelfeltet hadde ligget på samme nivå som fortauet, mener Wangen.

De påpeker at Holmenkollveien er veldig trafikkert.

Her går det busser hele dagen, spesielt mange er det i cruisebåtsesongen. Alle skal jo se på Holmenkollen. Så da er det en kø av turistbusser oppover her, sier Kildal.

- Ble et veiprosjekt

Tor Kildal trosser frykten og sykler i sykkelfeltet. Bjørn Wangen velger fortauet i Holmenkollveien. -Det var ikke mer, nei. 1,3 meter er for smalt, konstaterer de erfarne syklistene, etter å ha målt selv.

Wangen har fulgt med i prosessen siden planleggingen startet for mange år siden.— Da kommune begynte å planlegge ble det omtalt som et gang- og sykkelveiprosjektet, men etter hvert ble det et veiprosjekt, påpeker Wangen.

Ifølge May Andrine Gran, kommunikasjonsrådgiver i Sykkelprosjektet i Oslo kommune, startet planleggingen i 2000.

- Dette prosjektet ble planlagt da anbefalingen var minimum 1,3 meter. Det er nok en av årsakene til at de ikke bredere, sier Gran.

Og legger til:

— Anbefalt minimumsbredde på 1,55 meter kom da Sykkelhåndboken ble revidert i juni i år.

Trangt for både buss og syklist

Oslo kommune ervervet eiendom fra boligeierne for å få plass til prosjektet. Likevel er det smalt.

— Kjørefeltene er nå blitt 3 meter brede. Det er for smalt for buss, men enkelte steder er det på 3,25 meter, som er minimumsnormen for buss, sier hun.

- Er sykkelfelt på 1,3 meter bredt nok i Holmenkollveien?

- Bymiljøetaten har gjort en faglig vurdering av at dette er bredt nok, men det forutsetter at bilene respekterer sykkelfeltet også når det er kø, sier hun.

- Hvor brede felt ville det vært her hvis prosjektet var planlagt med de nye anbefalingene i Sykkelåndboken?

— Det er sannsynlig at sykkelfeltene hadde vært planlagt med minst 1,55 meters bredde hvis prosjektet hadde blitt planlagt i dag, sier hun.

Samferdselsbyråden vil se på sikkerhetstiltak

- Jeg vil se på om det er noe som kan gjøres med de nye sykkelfeltene i Holmenkollveien slik at det føles tryggere å sykle der. Jeg mener vi bør vurdere om det skal gjøres tiltak som markerer tydeligere at dette er sykkelfelt, sier miljø- og samferdselsbyråd Melby.

Det kan være rød asfalt eller andre tiltak.

Samferdselsbyåd Guri Melby vil vurdere tiltak som kan gjøre det tryggere å sykle i de nye sykkelfeltene i Holmenkollveien.

— Med rød asfalt blir sykkelfeltet mer tydelig for syklister og bilister. Rød farge er ekstra viktig når veibanen er litt smal, slik den er her. Når veibanen er smal, øker jo sjansen for at store kjøretøyer farer ut i sykkelfeltet, sier Melby. - Syklistene Aftenposten snakket med ønsket seg sykkelfelt på høyde med fortauet. Er det mulig?

— Jeg vil ikke ta stilling til hva slags tiltak som kan gjøres, men jeg vil be Sykkelprosjektet vurdere tiltak som gjør sykkelfeltet tryggere, sier Melby.

Vil igjennom planer som ikke er påbegynt ennå

Hun sier også at byrådet vil vurdere å utbedre strekninger som har sykkelfelt med bredde under 1,5 meter.

— Vi kan ikke rive opp alle veier for å bygge dem på nytt, men vi kan gå igjennom de planene som er ferdig regulert og ikke påbegynt. Hvis reguleringsplanen er vedtatt må saken opp i bystyret igjen. Vi bør ta en ny runde på de gamle planene, selv om det da vil ta litt lengre tid før man kan starte byggingen, sier hun.

  1. Les også

    Paradegaten blir rød, men fortsatt for smal

  2. Les også

    Her er de fem verste stedene å sykle i Oslo

  3. Les også

    Syklister er uønsket i Oslos nye paradegate

Mest lest akkurat nå

  1. 1
    POLITIKK
    Publisert:

    SV kan gå med på å avlyse på elektrifisering av sokkelen. På én betingelse

  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5