Oslo

Slik kan Fridtjof Nansens plass bli uten biler

MAD arkitekter ble oppfordret til å komme med innspill til hvordan Fridtjof Nansens plass kan bli mer menneskevennlig av opposisjonspolitiker Marianne Borgen (SV) for et par år siden. - Dette forslaget bør vi se nærmere på, sier Marianne Borgen fra ordførerstolen i Rådhuset i dag.

Slik kan det bli hvis bilene tas bort og gartneren får frie hender. Klikk på tegningen for å gå videre til bildet som viser hvordan plassen ser ut i dag.
  • Astrid Løken
    Astrid Løken
    journalist
Slik ser Fridjof Nansens plass ut i dag.

For et par år siden presenterte arkitektene i MAD arkitekter en idé for utviklingen av Tøyen for SVs Marianne Borgen, som da var opposisjonspolitiker.

— Hun mente Fridthjof Nansens plass hadde et kjempepotensial, og oppfordret oss til å komme med ideer til hvordan den kunne utvikles, hvis vi skulle ta egne initiativer, sier Kurt Singstad, partner i MAD arkitekter.

Ideen om å gjøre plassen grønn ble med tanken, men da det rødgrønne byrådet lanserte sitt bilfrie sentrum i fjor høst tok de den frem igjen.

Fremtidens Oslo:

Les også

Slik skal Oslo få plass til 1 million innbyggere

Mener plassen kan få et mykere preg

Millionby1_doc6p27a55uwee1gqatgaaj.jpg

— Dette er et veldig spennende og flott byrom, men det er litt innelukket. Bringer man det grønne inn i rommet vil den få et mykere preg. Det som er satt av til vei i dag, er veldig bredt. Og fotgjengerfeltene er veldig lange. Så uten biler har man store flater man kan bruke til ulike ting. Her kan det legges bedre til rette for mennesker, sier Singstad. Ifølge Singstad ble plassen tegnet som en del av Rådhusets masterplan.

— Plassen var ment å forsterke Rådhusets monumentalitet og skape et samlingsrom vendt mot byen. Flere historikere har brukt Piazza del Campo i Siena som nærliggende referanse.

OPT_012uMXHKVStX-ta5WDfTQNP.jpg

Men i motsetning til Piazza del Campo har plassen sjelden fungert som et samlende og åpent byrom. Podiet foran Rådhuset deler sirkelen i to og er ikke brukt som en aktiv del av plassen. Sammen med trafikken bidrar dette til å øke avstanden mellom Rådhuset og byen, mener Singstad.

Slik ser Fridjof Nansens plass ut i dag.

— Med en bilfri Roald Amundsens gate blir byrommet en romslig, fleksibel og aktivt flate, som knytter byen og Rådhuset sammen. Her kan man lage noe som oppfyller ønskene som er forankret i byrådserklæringen; ta arealer som i dag er forbeholdt bilen og gi en tilbake til de myke trafikanten som bruker byrommene. På den måten sprenger de grønne elementene seg inn i byrommene både politisk og fysisk ved at man får inn mer grønt i selve byrommet, påpeker Singstad.

Kurt Singstad, partner i MAD arkitekter

— Tegningen ligner på plassen slik den er i dag, bare med blomsterbed og trær. Blir det møteplasser av slikt?- Tanken er at alle disse feltene og flatene skal brukes av butikkene, forretningene og alle de åpne førsteetasjene. Man skal kunne trekke ut både handel, torgfunksjoner og servering. Det må også være benker hvor folk kan sette seg ned uten å måtte betale penger, sier Singstad.

Mer byutvikling:

Les også

Her er et forslag til bilfritt sentrum som også Oslo Høyre støtter

— Et pusterom i byen

Marianne Borgen husker godt møtet med MAD-arkitekt Kurt Singstad.

— Det jeg snakket om den gangen var at Fridtjof Nansens plass kunne bli en møteplass; et sted hvor folk kunne slappe litt av, ikke bare et sted hvor det var kafeer og restauranter, men et pusterom i byen, med lekemuligheter for barna og benker man kan sette seg ned på, sier Borgen.

Hun synes det er flott at MAD tok utfordringen.

Oslo vokser i høyden:

Les også

Bor du her må du regne med mindre sol og utsikt

Konsertscene?

— Dette er et utgangspunkt for noe vi kan jobbe videre med. Så dette forslaget bør vi se nærmere på, sier Borgen.

Hun bemerker at det ikke er fryktelig mange mennesker på tegningen. - Man må tenke på hvordan man skal få til liv på kalde dager om vinteren også. Her er det mange muligheter. Plassen opp mot Rådhuset kan nesten bli en naturlig scene, så her kan det være konserter, sier Borgen.

Det er blitt forsøkt å gjøre noe med plassen tidligere. Plassen var bilfri i en periode på begynnelsen av 2000-tallet. Samferdselsetaten, som i dag er

Marianne Borgen, ordfører (SV)

en del av Bymiljøetaten, ba i 2011 om inn spill fra folket til hvordan plassen kan bli mer tiltalende og brukervennlig gjennom en spørreundersøkelse på etatens hjemmeside. Den gangen kom det frem at folket ville fjerne bilene helt, mens gårdeiere og leietagere i hovedsak ville ha gjennomkjøring.

Borgen presiserer at hun har foreslått forbedringer på Fridtjof Nansens plass tidligere.

— Begrunnelsen for motstanden har gått på at det har vært viktig å få til trafikkavvikling. Når det nå er blitt politisk flertall for bilfritt sentrum, så er det mulig å få til noe sånt som dette, sier Borgen.

Hun mener plassen på baksiden av Rådhuset er et fint sted å starte. - Rådhuset får besøk av 300.000 turister i året. Så hit kommer veldig mange tilreisende, påpeker Borgen.

- Mange av turistene kommer jo med turistbusser til Rådhuset i dag. Hvordan skal de komme seg dit uten buss?

— Jeg er sikker på at vi klarer å finne en god løsning, slik at turistbussene får noen plasser å stå på et stykke unna, sier Borgen.

Plaza kan få ny nabo:

Les også

Dette kan bli Norges nye høyhus

Oslo Høyre: — Verdt å se nærmere på

Eirik Lae Solberg, gruppeleder for Høyre i Oslo bystyre.

Oslo Høyre, som er klare på at de ikke ønsker et bilfritt sentrum, synes forslaget er interessant.— Oslo Høyre er motstandere av et absolutt forbud mot privatbiler innenfor Ring 1, men vi er positive til at flere områder innenfor Ring 1 kan forbeholdes fotgjengere og syklister. Jeg synes forslaget er verdt å se nærmere på. Samtidig må vi se på hvordan dette vil slå ut for tilgjengeligheten til butikkene i området. Det må også vurderes hva som skjer med trafikken ellers i byen. Vi må ikke stenge alle innfartsveiene inn til sentrum for biler, sier Eirik Lae Solberg, gruppeleder for Høyre i Oslo bystyre

Byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg, synes det er flott å få visualiserte forslag til hvordan byen kan bli.

— Mange områder og steder i byen har et stort potensial som er enklere å ta ut dersom man reduserer tilgangen for biler, sier Nguyen Berg.

Les også

  1. Opptil 70 p-plasser må bort for å få plass til to syklister i bredden her

  2. Klimaministeren: – Vi må bygge tettere og smartere

  3. - Barna kan ikke bare trippe rundt i lakksko på asfalterte gater

Les mer om

  1. Samferdsel
  2. Politikk
  3. Sykkelpatruljen
  4. Oslo
  5. Byutvikling