Nå kommer de nye Oslo-trikkene
Den første av 87 nye Oslo-trikker er nå på vei til Oslo fra Spania.
Slik ser Oslos nye trikker ut. Foto: Sporveien
- Hilde BjørhovdeJournalist
Hovedstadens nye trikker skal gi plass til dobbelt så mange reisende som i dag. I første omgang kommer to trikker til Oslo i løpet av høsten, den første allerede i slutten av september. Sporveien starter testkjøringen i oktober.
– Blå-trikken har en helt spesiell plass i hjertene til Oslofolk. Trikken er også en utrolig viktig del av vårt kollektivsystem. Med 87 nye trikker kan vi transportere opp til 100 millioner passasjerer i løpet av et år, sier byrådsleder Raymond Johansen i en pressemelding.
En ekstrem trikkeby
Det kommende året skal de nye trikkene testes på skinnene i Oslo.
– Det har vært gjort grundig forarbeid. Oslo er en relativt ekstrem trikkeby. Det er veldig få mellomeuropeiske byer som har slike stigninger som vi har, for eksempel opp Ekebergskrenten fra Gamlebyen eller fra Grünerløkka til Kjelsås, sier pressekontakt Jan Rustad i Sporveien til Aftenposten.
Slik ser de nye trikkene ut innvendig. Foto: Sporveien
Hver trikk har plass til 220 passasjerer. Foto: Sporveien
Full utskifting av trikkene innen 2024
I 2018 inngikk Sporveien kontrakt med den spanske leverandøren CAF om levering av 87 nye trikker til hovedstaden.
Da hadde behovet for å modernisere trikkeparken vært presserende i mange år. På slutten av 1990-tallet kjøpte Oslo de såkalte Italia-trikkene. Det gikk ikke så bra. Trikkene sto mer på verksted enn de var i trafikk, og politikerne besluttet å skrote dem.
De nye trikkene er en del av Oslo kommunes omfattende satsing på trikketilbudet i byen. Samtidig får også trikkeinfrastrukturen, bygatene og trikkens baser en oppgradering.
Innen 2024 vil de nye trikkene ha erstattet dagens gamle trikker, ifølge Cato Hellesjø, leder av Oslos trikkeprogram og konsernsjef i Sporveien.
Foto: Sporveien
Her er de første bildene av den nye Oslo-trikken
Plass til flere reisende
Med 87 nye trikker på vei, 16 flere enn i dag og med plass til hele 220 passasjerer pr. trikk, øker kapasiteten betydelig. Flere dører, universell utforming og ingen trapper vil bidra til å gjøre trikkens tidsbruk pr. holdeplass kortere enn i dag.
Snart kan alle ta trikken
– Jeg ser frem til endelig å kunne rulle inn på trikken, sier Magnhild Sørbotten, leder for Norges Handikapforbunds samferdselsnettverk og regionleder i NHF Oslo i pressemeldingen.
Ifølge henne skal trikken nå bli like lett lett å komme på og bruke, uavhengig av om du er rullestolbruker eller gående.
Aftenposten mener: Trikken i Oslo bør ikke fredes
Les mer om
Relevante artikler
Den første nye Oslo-trikken har ankommet hovedstaden
Oslo bruker åtte milliarder på trikk, og nå står snorklippingene i kø. Dette går pengene til.
Oslos første nye trikkestrekning på 21 år åpnet.
Den første av Oslos 87 nye trikker har ankommet norsk jord
Oslos nye trikker kan ikke brukes i Bærum. Holdeplasser må legges ned.
I rute igjen på Grünerløkka