Oslo

Fem kilometer sykkelvei på tre år

Rundt 10 minutter tar det å forsere de skarve 5,5 kilometerne sykkelvei som er bygget de tre siste årene. Det 18 mil store sykkelveinettet skulle vært ferdigbygd i 2001.

I Blindernveien drømmer Per Nordahl (62) seg et øyeblikk tilbake til sin tid i sykkelvennlige byer som Berlin, Hamburg og Amsterdam, der han har bodd og jobbet. Foto: MAGNUS KNUTSEN BJØRKE

  • Forf>magnus Knutsen Bjørke (foto)
  • <forf>bjørn Egil Halvorsen <

Les også:

Les også

Mener komplisert lov har skylden

— Det er jo farlig å sykle i Oslo, kommer det på utpust fra Per Nordahl (62). Instrumentmakeren ved Universitetet i Oslo har nettopp tråkket seg oppover Blindernveien, på vei hjem til Fagerborg. I 40 år har han syklet denne strekningen. Først nylig ble veien oppgradert med strøkne sykkelfelt i begge retninger. Dermed kom Oslo 0,5 kilometer nærmere målet om et 180 kilometer langt sammenhengende sykkelveinett. Et nett som spinnes på krabbegir.

Stanset opp

For 18 år siden vedtok Oslos bystyre "Hovedsykkelveinettet i Oslo 1990, handlingsplan". Siden er det arrangert ni olympiske leker, Oslo har byttet ordfører fem ganger og byen har fått 112 000 flere innbyggere. Fortsatt gjenstår en tredjedel av nettet. De siste årene har utbyggingen nesten stanset opp. Fra årsskiftet 2005/06 og frem til i dag er det ferdigstilt kun fem kilometer. En passe sprek syklist vil tilbakelegge en slik distanse på 10 minutter.

Oslo spesiell

— Mislykket satsing, er dommen fra generalsekretær Rune Gjøs i Syklistenes Landsforening. Foreningen har nylig gjennomført en spørreundersøkelse blant sine 6500 medlemmer, som har svart på spørsmål om tilbudet i sin by. De fem dårligste av de 20 byene ble presentert forrige uke. Oslo er på en nedslående 17. plass. - Oslo har et eget sett av utfordringer i kraft av sin størrelse. Det er vanskeligere å lage et sammenhengende nett i Oslo enn i Mandal, forklarer Gjøs. - Men når det er sagt: Dette viser at satsingen som har vært flagget siden 1990 har hatt lite å si for syklistene. Man har ikke lykkes, sier Gjøs. Faktisk spises utbyggingstakten opp av befolkningsøkningen. Ifølge tall fra SSB var det 2,0 kilometer sykkelvei pr. 1000 innbygger i Oslo i 2001. I 2006 var tallet sunket til 1,8.

Kommunens ansvar

— Hva er galt?- Oslos politiske ledelse, ikke bare sittende byråd, har aldri tatt satsingen på alvor, hevder Gjøs. Kommunen har ansvaret for drøyt en tredjedel av nettet, staten resten. - Men det er kommunen som sitter på nøkkelen, fordi det er inne i byen problemene er størst. Der handler det ikke om å bygge så mye, men å omregulere eksisterende areal. Her ser vi gang på gang at syklister ikke prioriteres, sier Gjøs. Han bruker Ullevålsveien fra Kirkeveien og sydover som et eksempel. Her har det foreligget planer i syv år om å anlegge sykkelfelt.- Kommunen tør ikke fjerne gateparkeringen, sier han. Konsekvensen av sykkelveimangel er at mange lar tohjulingen stå, ifølge Gjøs. Sykkel står for kun fem prosent av de daglige reiser i Oslo. - Potensialet for Oslo er minst det dobbelte hvis myndighetene virkelig ønsker å prioritere sykkeltrafikken, sier han.

Si din mening!

Er du fornøyd med utbyggingen av sykkelveier i Oslo?

Si din mening i kommentarfeltet nederst på siden

Du kan også sende en SMS: Skriv AFTEN, mellomrom, din mening og send til 1985. (Pris pr. melding kr. 1).

Eller send en e-post til aftenforum@aftenposten.no