Oslo

Åtte dødsfall og nærmere 100 skader under «Black Friday» siden 2006

Nettstedet «Black Friday Death Count» loggfører shoppinggalskapen som så langt har kostet åtte liv.

Det er konkurranse om de beste varene. Her fra en butikk i London fredag 28. november. Foto: LUKE MACGREGOR

  • Sol Sigurjonsdottir

På fredag 28. november ble «Black Friday» markert med salg over hele verden. USA-fenomenet har også fått fotfeste i Norge, som vi kunne se på fredag. Da var det ville tilstander på et outlet like utenfor Oslo, hvor folk slåss om billige jakker og andre barneklær (se video under). Butikkene melder om rekordomsetninger denne dagen, og merker enorm pågang.

  • Les også: Her slåss de for billige barnejakker under Black Friday

Dagen etter Thanksgiving i USA, som faller på den siste torsdagen i november hvert år, er det «Black Friday» og salg i alle butikker i USA. Salgene varer gjerne hele helgen, og avsluttes med «Cyber Monday», som er nok en salgsdag full av tilbud.

Det er ikke alltid salgene under Black Friday går rolig for seg. Så langt har kjøpefesten krevd åtte liv, melder nettsteder «Black Friday Death Count».

Nettstedet fører en oversikt over alle dødsfall og ulykker i forbindelse med denne dagen. Siden 2006 har 96 personer blitt skadet under handledagen, melder nettstedet.

— Pepperspray ga et «fortrinn» i shoppingen

Det har heldigvis gått rolig for seg i Norge sammenlignet med andre land. Ifølge statistikken er det flest ulykker i USA, men også i England og Irland er det rapportert om alvorlige ulykker i forbindelse med handledagen.

Opp gjennom årene har flere personer blant annet blitt skutt, trampet på, blitt sprayet ned med pepperspray og alvorlig skadet i forbindelse med handelen.

Shoppere konkurrerer om å kjøpe de beste varene i en butik i London fredag 28. november. Foto: LUKE MACGREGOR

I år har én person dødd, og seks personer blitt skadet under Black Friday. I USA døde én person, mens en annen er kritisk skadet etter en handel på varehuset Nordstrom i Chicago. I Storbritannia brakk en kvinne albuen, mens en annen person fikk en hodeskade etter at en TV falt på vedkommende under handelen.I 2011 ble hele 20 personer skadet da sivilpoliti sprayet shoppere med pepperspray i North-Carolina i USA. Også 20 personer i Los Angeles (deriblant flere barn) ble skadet under shoppingen da de ble sprayet med pepperspray det samme året.

Der skal en kvinne ha gått amok på de andre shopperne på en Wallmart-butikk. Politiet i LA kalte episoden for «competitive shopping» (konkurransepreget shopping, journalistens oversettelse), og at kvinnen bevisst tok med seg peppersprayen for å få et fortrinn under handelen.

— Kollapset på Target i USA

En person ble trampet ihjel under handelen på varebutikken Target i 2011 i West-Virginia i USA, skriver Huffington Post. Den eldre mannen kollapset, og ble trampet over. Her var folk for opptatt av shoppingen til å hjelpe mannen, skriver nettsiden videre.

I fjor ble en 11 år gammel jente trampet på i Walmart i Arkansas i USA, og sendt til sykehus som følge av skadene.

- Tror ikke vi får like ville tilstander i Norge

Johanne Kjuus, leder for analyse og bransjeutvikling i Virke, bekrefter at Black Friday har fått et fotfeste i Norge. Spesielt nettbutikkene har tatt dette konseptet til seg, forteller hun. I USA har nettbutikkene «Cyber Monday» mandagen etter Thanksgiving, mens i Norge har nettbutikkene kampanjer på Black Friday.

Selv om Black Friday har fått fotfeste i Norge tror Kjuus likevel ikke man vil se de samme ville tilstandene i Norge som man har sett i USA.

— I USA har de hatt denne ene store handledagen i mange tiår. Det som nå har skjedd er at man har flere tilbud hele uken, i stedet for bare denne ene «crazy» dagen. I Norge er det først og fremst nettbutikkene som har Black Friday-tilbud, men vi ser også at flere fysiske butikker har slike tilbud. Jeg tror likevel ikke vi får tilstander i Norge som man har sett i USA. Vi har stort sett bedre råd, og det tror jeg er en viktig faktor, sier Kjuus.

- Er det sunt at shopping-hysteriet går på helsa løs?

— Det er absolutt ikke sunt. Jeg tror man rett og slett mister litt fornuften for å spare penger. Handelen har skjønt at de må gjøre stunts for å sikre tilstrekkelig handel, og store tilbud trekker store folkemender, sier hun.

  1. Les også

    Her slåss de for billige barnejakker under Black Friday

  2. Les også

    Derfor heter det «black friday»

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Sto i kø på nettet for Black Friday-tilbud

  2. FORELDRELIV

    Black Friday: Disse varene bør du se etter – og dette bør du være obs på

  3. OSLO

    Hundrevis i kø i regnet for å handle på Black Friday

  4. ØKONOMI

    Kortene gikk varme på Black Friday: I snitt ble de brukt 200 ganger i sekundet.

  5. ØKONOMI

    Banker ber forbrukerne kjøle seg ned: - Black Friday er blitt den rene handlegalskapen

  6. FORELDRELIV

    Tror du dette er et tilbud? Det er det ikke.