Oslo

Bymiljøetaten: Negative til sykkelforbud i Marka

Østmarkas Venner og beboere på Østensjø mener Terrengsykkelrittet har ødelagt de vakreste og mest brukte blåstiene i området. – Verken rasert eller ødelagt, sier arrangør.

Bildet er tatt av Østmarkas Venner dagen etter Terrengsykkelrittet ble avholdt. Foreningen mener at flere av stiene er totalskadet.
  • Henrik Arneberg

Lørdag 30. mai fullførte 700 syklister Terrengsykkelrittet, et populært arrangement som er blitt gjennomført i Østmarka de siste syv årene. I år gikk imidlertid ikke ting helt etter planen: Store nedbørsmengder førte til svært gjørmete traseer i etterkant.

— Vi var selv ute på befaring i fem timer dagen etter rittet og gikk store deler av traseen. Vi så mye grov slitasje på blant annet blåstier som tidligere var fine å gå på. Vi er derfor svært kritiske til hvordan rittet ble gjennomført, sier styremedlem i Østmarkas Venner, Bjarne Røsjø til Aftenposten.

Bjarne Røsjø i Østmarkas Venner.

Foreningen har mottatt sterke reaksjoner fra mange etter rittet. Tirsdag denne uken skrev Østensjø-beboer Kristin Lund et debattinnlegg i Aftenposten der hun mener at terrengsykling bør forbys midlertidig i området.

Les innlegget: Bare et forbud mot terrengsykling kan redde naturen nå

Røsjø forteller at foreningen kjenner seg godt igjen i debattinnlegget.

— Vi kommer til å diskutere hvorvidt vi støtter et midlertidig sykkelforbud på styremøte til uken. Vi mener jo at dette rittet, som ett av mange, viser at det er behov for regulering av områder i skogen. Når 700 terrengsyklister pløyer gjennom stiene etter kraftig regn, sier det seg selv at de blir ekstremt nedslitt. At traseene stadig endres, skaper også problemer, fordi nye områder belastes.

Les også arrangørenes motinnlegg her: Svartmaling om Terrengsykkelrittet

- Hverken rasert eller ødelagt

Øyvind Aas, initiativtager tilrittet, erkjenner at årets ritt var for dårlig planlagt.

— Vi var ikke godt nok forberedt på det regnværet som satte inn natten før rittet. I ettertid er det lett å se at vi burde ha redusert antall runder for unngå slitasje på enkelte av stiene.For deltagerne ble det et blodslit, og på stiene ble det mye mer synlig slitasje enn før. Vi vil sette inn tiltak som gjør at vi ikke opplever en lignende situasjon igjen.

Men Aas reagerer på påstandene om at vesentlige deler av skogsområdet er totalskadet.

Øyvind Aas er redaktør i Terrengsykkel og initiativtager til Terrengsykkelrittet.

— Vi ønsker ikke å bagatellisere, men føler at dette er overdrevet. Marka er ikke rasert eller ødelagt, og husk at stier i utgangspunktet er nedslitte områder. Selvfølgelig er det uheldig at folk syns det er mindre trivelig å gå på dem enn for to uker siden, men vi jobber for atstiene skal bli like gode som de var før rittet, sier han – og sender samtidig et lite stikk til Østmarkas Venner:

— De har i mange år ikke ønsket å ha noen som helst dialog med oss. Jeg mener den konflikten i seg selv har vært med på å ødelegge det som kunne vært en konstruktiv debatt. Foreningen burde vært mer åpne for at terrengsyklistene også har en plass i skogen.

Tips? Kontakt Aftenpostens journalist her.

Flere dugnader i traseen

Jørn Michalsen, leder i IF Frøy og rittleder for Terrengsykkelrittet opplyser at det allerede har vært flere dugnader i traseen, og nye vi komme – den neste alt lørdag.

— Vi tror også at marka i stor grad vil reparere seg selv, menvil i samråd med Bymiljøetaten og andre brukerorganisasjonerse hvor det eventuelt er nødvendig med spesielle tiltak.

Ifølge Michalsen jobbes det for å finne traseer som både er utfordrende og bærekraftige.

— Vi håper å kunne anlegge et terrengsykkelanlegg på Grønmo. Med det som utgangspunkt kan vi legge traseer hvor vil unngår belastede nærområder ved bebyggelse.

Les også: Spiker mot markasyklister

Bymiljøetaten: Stiene leges raskt

Bymiljøetaten skal fredag på befaring rundt Nøklevannskogen, men tror ikke forholdene vil være spesielt graverende.

— Vår erfaring er at skogen leges forholdsvis raskt. Det kan se voldsomt ut dagene etter et slikt ritt, men vi er ganske så sikre på at området ikke er totalskadet. Enkel utbedring på de bløteste områdene vil føre til at sporene forsvinner raskere, sier Trond Enkerud, seksjonssjef i Bymiljøetaten.

- Så det vil ikke være aktuelt å vurdere midlertidig sykkelforbud?

— Nei, vi ser ikke på det som noen løsning. Vi synes terrengsykling er en flott aktivitet i marka, og er positive til at flest mulig bruker naturen på ulike måter. Dette handler i bunn og grunn om at alle markabrukere må akseptere fellesbruk av traseer.

Bymiljøetaten har ingen planer om å trekke tilbake tillatelsen til Terrengsykkelrittet.

— Østmarkas Venner gjør mye bra, men i spørsmålet om sykling i marka er vi ikke enige om alt, sier Enkerud.

Les også: Nå lanseres ti bud for syklister i Marka

Kritiserer kommunen

Røsjø i Østmarkas Venner mener Bymiljøetaten bagatelliserer skadene.

— Det er ren ønsketenking fra kommunens side. Vi mener det vil ta flere år før skadene er leget. En annen utfordring med ødelagte stier er at man må lage nye ved siden av for å unngå å tråkke i gjørme, noe som betyr at naturen raseres raskere.

Røsjø understreker at Østmarkas Venner ikke er for et generelt forbud mot sykling i skogen.

— Det gjelder i hovedsak de organiserte terrengsykkelrittene. Vi arbeider for å verne Østmarka, slik at våre etterkommere om 50 år også kan nyte den unike naturen vi har rundt oss i Oslo. I utgangspunktet mener vi det er kommunen skytset bør rettes mot i denne saken. Man har ikke tatt sitt grunneieransvar på alvor, og da oppstår brukerkonflikter, sier han.

Tom Paulsen håper det kan tilrettelegges for terrengsykling i egne traseer slik at turstiene ikke ødelegges. Bildet viser stien 12 dager etter at rittet ble avholdt.

Nær nabo: Bør bygges egen traséer

Tom Paulsen har bodd på Østensjø hele livet og bruker skogsområdene i nærmiljøet daglig til trening, både sykling og løping. Han mener synet etter Terrengsykkelrittet bør gi grunn til bekymring.

— Jeg har løpt på fine stier i området i årevis, men det har helt klart skjedd en stor forandring etter at terrengsyklistene kom. Det blir stadig mer sjelden at jeg kommer hjem uten gjørmete joggesko, for å si det sånn.

Paulsen opplever at terrengsyklistene bruker de fleste stiene i området, i tillegg til Terrengsykkelrittet som arrangeres årlig.

— Det er mange ritt i Østmarka, men etter Terrengsykkelrittet i nye traseer, var skogbunnen på stiene maltraktert. Dekkene skjærer gjennom skogbunnen og lager store skader. Dersom dette fortsetter vil stiene til slutt være gjørmete og ubrukelige for folk flest, sier han og legger raskt til at han på ingen måte ønsker å stenge terrengsyklistene ute fra marka.

— Nei, de er hyggelige og hilser nesten alltid. Jeg tror heller ikke løsningen på problemet er å verne ekstremt. Det er bare å ta innover seg at syklistene er kommet for å bli.

- Hva mener du bør gjøres?

— Det bør tilrettelegges for syklister på best mulig måte. Uten tilrettelegging vil det være fritt frem for alle og ingen regler. Kommunen bør sammen med fagfolk og foreninger på begge sider gå i front for å lage traseer for terrengsyklistene. Når de er på plass bør det komme et generelt sykkelforbud på turstier som allerede brukes mye av turgåere og joggere, sier Paulsen.

Hva mener du om terrengsykling i marka? Diskuter saken under!

Les også

  1. Syklister er uønsket i Oslos nye paradegate

  2. Feite sykler ruller i Marka

  3. Linda (35) fikk en morgengave hun sent vil glemme