Oslo

Dette er Nordens verste ettermiddagsrush

Oslo blant verstingene i ny rangering.

Ettermiddagsrushet i Oslo er blant Europas verste. I fjor toppet det seg 9. januar.
  • Martin Skjæraasen
Les også

Slik skal bilene tvinges ut av norske byer

Siden 2007 har GPS-produsenten TomTom kartlagt trafikkvaner i en rekke europeiske byer. Informasjon fra flere millioner GPS-enheter er samlet inn anonymt for å analysere hvordan trafikkflyten i storbyene er. Selskapet mener at de lager en av verdens mest nøyaktige målinger av trafikktetthet.I undersøkelsenmåles hvor lang tid bilister bruker på gitte strekninger i rushtiden, sammenlignet med hvor lang tid man bruker når det er fri flyt i trafikken.

I 2012 hadde Oslo-bilister 75 prosent lengre reisetid i ettermiddagsrushet enn når trafikken flyter fritt. En halvtimes kjøretur i normal trafikk, tar 20 minutter ekstra i disse køene.

Morgentrafikken er ikke like ille. Her tok det 61 prosent lengre tid enn når det er god trafikkflyt.

I rapporten fremkommer det også at:

  • Trafikkflyten i Oslo havner på 29. plass i kåringen. Dette gjelder trafikkflyten over en hel dag.
  • Med én times daglig pendling, bruker du 41 minutter ekstra i kø hver dag.
  • Årlig blir det 93 timer i kø.
  • Den verste dagen i 2012 var 9. januar.
  • Onsdag og torsdag er dagene med verst trafikk.
  • Mandag og fredag er dagene med minst trafikk.

— Ikke overrasket

Ifølge Tore Wøllo Bjørnsengen i TomTom Norge, er det er mange grunner til at noen byer er mer belastet enn andre.

- Store byer har ofte mer trafikk. Men mindre byer med mye industri, for eksempel Stuttgart, er også køutsatt, forklarer han.

Bjørnsengen vil ikke spekulere på hvorfor Oslo kommer såpass dårlig ut. Men han er ikke overrasket over resultatene.

— Oslo har kommet dårlig ut i tidligere rangeringer. Men samtidig blir det stadig flere byer med i undersøkelsen, og mange av disse presser Oslo nedover på listen, sier han.

Oslo har falt i TomToms rangering siden forrige undersøkelse.

- Må bygge ut

Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, mener TomToms rapport understreker at det er et «skrikende behov» for å bygge ut kollektivtilbudet i Oslo.

I tillegg til utbygging av InterCity og T-bane, tar NAF til orde for å bygge store parkeringsplasser ved hovedinnfartsårene, hvor det settes opp skyttelbusser inn til sentrum.

— En slik løsning forutsetter sammenhengende kollektivfelt inn til byen. Det er likevel en billig løsning på et voksende problem, sier Sagedal.

Beregninger NAF har gjort viser at det med dagens befolkningsveskt kommer til være sammenhengende rush i Oslo innen 2023.

— Ettermiddagskøene er ikke bare ekstremt stressende for folk som skal hjem fra jobb eller rekke å hente ungene i barnehagen. I går kø utover jobb og fritid. Dette er også et stort samfunnsøkonomisk problem.

Russland verst

Les også

Så lønnsom blir Oslo-trafikken

Blant de 59 europeiske byene i undersøkelsen, er det bare Moskva, Istanbul, Warzawa, Brussel og Marseille som har tettere ettermiddagstrafikk enn Oslo.Køene i Moskva er verdens verste. Her tar én times «normal» kjøring 2 timer og 24 minutter i rushtiden.

Ifølge nyhetsbyrået RIA Novosti har statsminister Dimitrij Medvedjev begynt å bruke helikopter til jobb for å unngå å skape enda mer kø.

Stockholm er totalt sett Nordens mest køutsatte by. Her går trafikken 28 prosent tregere enn når det er fri flyt i trafikken.

Les også

  1. Nødvendig styring av kollektivtrafikk

  2. Byrådet går inn for T-bane til Fornebu