Oslo

37-bussen har hatt midlertidig trasé i 10 år. Nå er ruten lagt om – igjen.

En av Oslos mest brukte busslinjer har mistet flere holdeplasser i sentrum. Slik vil det være i flere år fremover, sier Ruter.

Både store og små, høy som lav, reiser med 37-bussen. I 2013 brukte daværende Venstre-leder Trine Skei Grande (bildet) den til og fra borgerlige regjeringsforhandlinger i Nydalen.
  • Christian Sørgjerd
    Christian Sørgjerd
    Journalist

37-bussen går fra Helsfyr til Nydalen, via Oslo sentrum. Den går hele døgnet gjennom. I de travleste periodene kommer bussene omtrent kontinuerlig.

Etter bomben i regjeringskvartalet i 2011 ble traseen til 37-bussen lagt om. Akersgata ble stengt for trafikk. Slik har det vært siden.

Men et tiår til tross, Ruter omtaler stadig traseen som midlertidig. I teorien blir det mulig å ta i bruk den gamle traseen igjen når Regjeringskvartalet står ferdig, selv om det ikke er avklart om det også vil bli tillatt i praksis.

Men i mellomtiden gir byggearbeidene i kvartalet trøbbel for en av byens mest brukte busslinjer.

For en uke siden forsvant tre holdeplasser i sentrum:

  • Østgående retning (mot Helsfyr) stopper ikke lenger på Stortorvet og Jernbanetorget. I stedet har den fått stopp på de mindre sentrale stedene St. Olavs plass og Hammersborggata.
  • Vestgående buss (mot Nydalen) stopper ikke lenger ved Arne Garborgs plass. I stedet er Keysers gate ny holdeplass.

To pluss to års omlegging

«Endringen skjer på grunn av arbeidet med nytt Regjeringskvartal», skriver pressevakt Øystein Dahl Johansen i en e-post.

Regjeringskvartal-prosjektet skal blant annet grave seg dypt ned i bakken for å legge Ring 1 dypere enn i dag av sikkerhetsårsaker. Dette blir et av landets dyreste veiprosjekter pr. meter. Kostnaden for 560 meter er på 2,1 milliarder kroner, slik VG tidligere har omtalt.

Endringene for 37-bussen er ikke permanente. Men de er langvarige. I første omgang i to år på grunn av bygging i regjeringskvartalet, deretter to nye år på grunn av arbeidene på Ring 1, bekrefter Ruter.

Nye omlegginger i vente

For to år siden sluttet 37-bussen å stanse på Jernbanetorget i begge retninger, til manges reisendes forargelse. Forklaring: graving i Storgata. Så fikk den holdeplassene tilbake. Først østgående, så vestgående. Nå er østgående forsvunnet – igjen.

«Vi jobber på spreng for å finne en mer tilfredsstillende løsning for holdeplasser rundt Jernbanetorget og må få komme tilbake med mer info om dette etter hvert», skriver Johansen i Ruter.

Han varsler samtidig flere omlegginger i årene fremover:

«Det vil i årene som kommer være et kontinuerlig behov for å tilpasse kjøreruten avhengig av hvilke gater som er tilgjengelige.»

Les også

  1. Her fjernes trikkeskinnene etter to års bruk. Pris: 100 millioner kroner.

  2. Ruter har fått 6000 tilbakemeldinger på den nye appen. Nå kommer det flere endringer.

  3. Ruter taper millioner fordi de ikke kan holde tilbake snikere

  4. Skal bruke mer enn 5 mrd. på underjordisk stasjon. En billigere løsning ble forkastet.

Les mer om

  1. Samferdsel
  2. Oslo-samferdsel
  3. Indre by
  4. Ruter