Oslo

"Gjøa" inn i varmen

Over 150 000 utenlandske turister så "Gjøa" i fjor. En real oppussing skal gjøre båten enda mer attraktiv.

Publikum skal få følge med i restaureringsprosessen.
  • Ole Magnus Rapp

Etter å ha levd 140 år ute, ofte under tøffe forhold, er veteranen kommet i hus. Nå skal den gamle damen få en nødvendig ansiktsløftning.

Les også

Staten sier nei til å ta vare på polararv

Frammuseet på Bygdøy har fått både private donorer og Utenriksdepartementet på lag. "Gjøa" står nå i eget bygg og her skal det spesielle skipet og dets historie vises frem.— Vi åpner nybygget til sommeren, og gjestene skal få følge med når vante båtbyggere restaurerer det historiske skipet, sier direktør Geir O. Kløver ved Frammuseet.

Stor utenlandsk interesse

Siden 1972 har "Gjøa" stått ute på museets område, men er nå i hus. Frammuseets nybygg åpnes til sommeren.

I år har ca. 300 000 besøkt Frammuseet, over halvparten er utenlandske gjester. Museet ønsker nå å tilby mer. I løpet av det siste året er Fram-bygget isolert, slik at det er innetemperatur også vinterstid. Og det er etablert toaletter og kafeteria, noe som lenge har vært et savn. Om ønskelig kan gjestene se nordlys i taket på Fram-huset, og det serveres mat på polskutas dekk.— Vi merker at interessen for Norge som polarnasjon er stor i utlandet, og mange som kommer hit vil lære mer om det som skjer i nord, sier direktøren.

Siden de åpnet i 1936 har det samlet seg store mengder gjenstander, bilder og dokumenter fra norske og utenlandske ekspedisjoner.

— Vi vil presentere mye av historien til Nordvestpassasjen, som "Gjøa" gjennomseilte som første skip i årene 1903–06. Roald Amundsen var ekspedisjonsleder, og hans øvrige bragder i nord vil også få plass i "Gjøa-bygget", sier museumsdirektøren.

Mange utenlandske ekspedisjoner blir presentert i utstillingen. "Gjøa"-bygningen vil koste ca. 95 millioner kroner, og Utenriksdepartementet har investert 20 millioner fra sitt nordområdebudsjett i prosjektet.

0508nordvestpassasjen.jpg