Oslo

Cubus legger seg flat etter seddel-skandale

Cubus lover å endre sine rutiner for å unngå at andre kunder får den behandlingen som Pelin Kizilcay fikk.

Her er seddelen som skapte krøll for Pelin Kizilcay. Til høyre ektemannen Mertefe Bartinlioglu. Nå beklager Cubus episoden, og lover å gå igjennom sine rutiner.
  • Wasim Riaz
    Wasim Riaz
    Journalist

Om ettermiddagen 15. mai var Pelin Kizilcay på shoppingtur i Oslo sentrum. Hun fant et par ting på Cubus, og skulle betale med en tohundrelapp i kassen. Da Kizilcay hadde lagt seddelen på disken, la hun merke til at den var litt slitt. Trolig fordi den hadde havnet i vaskemaskinen. Hun tilbød seg derfor uoppfordret å gi ekspeditøren en annen seddel.

Les også: Betalte med slitt seddel — havnet i arresten

Ekspeditøren mente på sin side at hun hadde forsøkt å betale med en falsk seddel. Etter hvert kom både Securitas og politiet til butikken. Det hele endte med at den tyrkiske kvinnen ble pågrepet og kjørt inn til politistasjonen.

Forrige uke konkluderte politiet med at seddelen var ekte. I går kom unnskyldningen fra politiet. Nå vil også Cubus beklage episoden.

- Vi er virkelig lei oss på Pelin Kizilcays vegne, og for at hun hadde denne svært ubehagelig opplevelsen, sier informasjonssjef Julie Eckhardt i Cubus.

Grundig evaluering

Høyres bystyrerepresentant Mertefe Bartinlioglu (H) er Kizilcays ektemann. Paret har godtatt beklagelsen fra kleskjeden. Bartinlioglu mener likevel at episoden ble håndtert på en uprofesjonell av alle parter på stedet.

- Cubus ringte oss i dag og sa at de beklager veldig mye for det som skjedde. Vi ønsker likevel at de følger opp saken internt siden det hele startet der. De fortalte blant annet at de hadde opplevd flere episoder med falske sedler. Da bør de ha et apparat med UV-lys som kan avdekke om en seddel er falsk eller ikke, sier Bartinlioglu.

Bedre opplæring

Julie Eckhardt i Cubus sier at kjeden skal nå evaluere hendelsen, opplæringen, rutiner og utstyr, og deretter iverksette tiltak for å unngå slike episoder igjen.

— Vi hadde et apparat med UV-lys i butikken tidligere, men den gikk i stykker. Nå skal vi vurdere om vi skal kjøpe ny, sier Eckhardt.

- Vil denne episoden føre til konsekvenser for den ansatte?

- Dette er en personalsak som vi ikke ønsker å snakke om offentlig, men vi kommer til å se på opplæringen og rutiner i området. Vi tar denne episoden veldig på alvor, svarer Eckhardt.

- Bør ikke de ansatte som jobber i Oslo sentrum være i stand til å kommunisere bedre?

— Dette er også noe vi kommer til å evaluere nå.

I likhet med politiet vil også Cubus sende en hilsen med blomsterbukett til Pelin Kizilcay.

Les også

  1. Betalte med slitt seddel - havnet i arresten

  2. Konkurrerer om design til 40 milliarder kroner

  3. Trykket tusing med feil fjes på