Slipper tohjulingene til i Marka – men nåde den som sykler i skisporet

De har vært uglesett, utskjelt og utsatt for sabotasje. Men nå vil Oslo kommune gi terrengsyklistene mer boltreplass i Marka.

Are Siland og medlemmer i Norsk organisasjon for terrengsykling har steinsatt og laget klopper for å begrense gjørmespor og slitasje i deler av stinettverket «Trulsen» i Østmarka. Tiltaket er blitt såpass vellykket at kommunen nå ønsker å tilrettelegge mer for syklistene.

Skisesongen står for døren. Og selv om Marka-vinteren sikkert drøyer til langt ut på nyåret, er én ting sikkert:

Når snøen pakkes i rette skispor innover Oslo-marka, blusser de klassiske konfliktene mellom skiløpere, gående og syklende opp.

Men i løpet av vinteren skal Oslo-politikerne vedta nye regler for bruk og ferdsel i Oslos skoger. Kommunen håper tydelige kjøreregler skal dempe konfliktene om løyper, veier og stier i Oslomarka:

  • I forslaget til retningslinjer slås det nå fast at sykling er tillatt på både stier og grusveier. Bymiljøetaten åpner for å tilrettelegge mer for terrengsykkel.
  • De nye retningslinjene presiserer at syklister må vise ekstra hensyn til gående.
  • Det er ikke kun de med ski på bena som får bruke skiløypene. Men det er forbudt å gå til fots, ri eller sykle i de preparerte sporene.
  • Elsykkelens plass i Marka har det vært forvirring om. Oslo kommune vil tillate elsykkel på veier, men ikke på stier.
Les også

Byrådet lager verneprogram og «reparerer» Oslo-skogen: – Vil gjøre Marka villere

Vil avgi terreng til sykkel

Den nye skogplanen gir også signaler om at omstridte terrengsyklister skal få mer boltreplass i Marka.

– Vi ønsker at flest mulig skal bruke Marka og ser at tilretteleggingen gjennom sykkelbanen «Pionéren» i Østmarka er blitt et attraktivt tilbud for terrengsyklister. Dette gir mindre sykling og slitasje på andre stier i området, sier Trond Enkerud, seksjonssjef i Bymiljøetaten.

Enkerud har ledet forarbeidet til deler av Oslos nye retningslinjer for kommuneskogen. I byrådssaken foreslås det å tilrettelegge for terrengsykling i kraftlinjetraseer.

– Vi foreslår å lage noen stier som er attraktive for syklistene. Strekningene under høyspentkabler oppfattes av mange som lite attraktive friluftsområder. Vi har blant annet foreslått at Holslinjen i Nordmarka kan brukes til egnede stier for terrengsykling.

– Vil rydde konflikter av vei og sti

– Jeg sykler, men jeg er ikke idiot, sier Are Siland.

Med to tykke og overdimensjonerte dekk ruller han bortover blåstien langs en av Østmarkas bergrygger.

Lederen i Oslo-avdelingen av Norsk organisasjon for terrengsykling (NOTS) er ikke glad i forbud og pekefingre, men mener klarere ferdselsregler kan rydde konflikter av veien – og skogsstiene.

– Det er når noe er utydelig, at usikkerhet og problemer oppstår. Terrengsykling om vinteren blir en stadig mer populær aktivitet, og vi mener det bør tilrettelegges bedre, for eksempel ved at det kjøres opp separate spor for syklister.

– Det er ingen tvil om at syklister har et klart ansvar for å tilpasse farten, vise hensyn og varsle med ringeklokke at man kommer og vil forbi, mener Are Siland i Norsk organisasjon for terrengsykling. Han sykler under mottoet «Brems, smil og si hei!».

Plages av sykkelfiendtlig troll

Det er kun noen tiår siden terrengsyklene dukket opp utenfor asfalt og allfarvei. Fortsatt kjemper Siland og stisyklistene mot det de kaller «Østmarkatrollet», en eller flere enkeltpersoner som i skjul motarbeider og saboterer for sykkelbrukere i Marka.

Stinettet i Østmarka er blitt utsatt for hærverk, og jevnlig oppdager NOTS-medlemmer steiner og stokker som lager farligheter i stiene.

– Det er bare trist at det finnes folk som oppfører seg sånn. Det som bekymrer meg, er at rundt 100 barn sykler jevnlig i dette området. Derfor registrerer vi alt vi finner, sier Siland.

Østmarkas Venner har tidligere reagert på spor og slitasje etter terrengsykkelritt på Marka-stiene.

– Syklister og ridende må ta ekstra hensyn

Østmarkas Venner har vært blant de mest kritiske, særlig til terrengsykkelritt i Marka.

Styreleder Helga Gunnarsdóttir er glad for at kommunens nye retningslinjer vektlegger aktsomhet, og at brukere ikke skal skade miljøet.

– Det er bra at byrådet går opp en grensegang for ferdsel. Reglene innledes med fire korte punkter som alle bør kunne forstå og etterleve. Det går nå tydelig frem at syklister og ridende må ta ekstra hensyn, sier Gunnarsdóttir.

– Hva mener dere om å tilrettelegge mer for sykkel?

– Egne traseer for terrengsyklistene har gjort at det blir noe mindre slitasje på andre stier. Vi er mer kritiske til sykkelrittene. Det er blitt strammet inn, men fortsatt tillates det store arrangementer. Problemet rundt sykling handler om slitasje, fart og holdninger. Flere av dem som er opptatt av fart og trening, tar ikke nok hensyn.

Våpenhvile i skiløypene?

Hver bidige vinter rapporteres det om tumulter når brukere uten ski på bena beveger seg i de preparerte skiløypene.

Hundeluftere til fots opplever at skiløpere slår etter hunder med stavene. Også syklister opplever ubehageligheter når det sykles til høyre for skisporene, opplyser NOTS.

Nå formulerer kommunen reglene slik:

«Det er ikke tillatt å gå til fots, ri eller sykle i de preparerte sporene i skiløyper.»

– Betyr dette at det er lov å gå ved siden av sporene, miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG)?

– Ja, det er lov å gå ved siden av skisporene, men ikke midt i løypa. En del steder blir det brøytet egne turveier for fotgjengere, svarer Berg.

Skiforeningen, som kjører opp løypenettet utenfor kommuneskogen i Marka, har ikke konkludert om hva de mener om de nye reglene, men fagansvarlig Lisa Näsholm skriver:

– Skiforeningen preparerer skiløyper for skiløpere. Vi kan ikke forby folk å gå, sykle og ri i skiløypene, men vi kan anmode dem om å velge andre traseer.


Se hvor kommuneskogen ligger og Løvenskiolds del av Marka: