Oslo

- Dette er ikke spikeren i kista for Ahusbanen

Fylkesordfører i Akerhus Anette Solli (H) sier hun tviler på at jobben Ruter har gjort med Ahusbanen er god nok.

Ruter anbefaler ikke å bygge Ahusbanen fra Ellingsrudåsen til Ahus, skriver NRK. Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus sier at siste ord ikke er sagt i saken.
  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

Tirsdag skriver NRK at Ruter ønsker å skrinlegge Ahusbanen. En utredning om Ahusbanen konkluderer med at den vil koste 6,9 milliarder kroner. Dette skal også være en anbefaling i Ruters strategidokument M2016.

Styreleder Bernt Stilluf Karlsen i Ruter sier til NRK at Ahusbanen kommer dårlig ut i beregningene av samfunnsøkonomisk nytte. Han tror det blir vanskelig å få staten med på å finansiere noe slikt.

Det er Akershus fylkeskommune som har gitt Ruter oppdraget med å utrede en Ahusbane. Ruter er eid av Akershus (40 prosent) og Oslo kommune (60 prosent).

— Ikke spikeren i kista for Ahusbanen

Ruter ønsker i stedet å bygge en egen bussvei fra Stovner til en ny T-banestasjon på Visperud, ved grensen til Lørenskog, og deretter videre til Ahus og Lillestrøm. Senere er planen å bygge bane langs traseen, som har fått navnet Romeriksbanen.

Fylkesordfører Anette Solli (H) sier hun tviler på om Ruter har gjort en god nok jobb i utredningen om Ahusbanen.

Fylkesordfører Anette Solli (H) sier det absolutt ikke er snakk om spikeren i kista for Ahusbanen. Hun presiserer at hun uttaler seg med det forbehold om at hverken Ruters strategidokument M2016 eller den egne utredningen om Ahusbanen er lagt frem ennå.— Nei, dette er ikke noen spiker i kista for Ahusbanen. Vi har vært kjent med hvilket syn Ruter har hatt på Ahusbanen lenge. Vi mener det er viktig å få bygget Ahusbanen og Romeriksbanen for å få til den bymessige utviklingen vi skal ha, sier Solli til Aftenposten.

Hun viser blant annet til at Nedre Romerike er det området i Akershus hvor det er forventet størst vekst i årene fremover.

Tviler på at Ruter har gjort en god nok jobb

- Vil dere fortsatt bygge banen dersom konklusjonen er at det ikke lønner seg?

— Utredningen om Ahusbanen finnes ikke ennå, den er ikke et ferdig produkt. Det er grunnlag for å gå noen runder for å sikre at arbeidet som er gjort er kvalitativt godt nok. Det er vi litt i tvil om, og det skal vi være helt sikre på før vi trekker noen konklusjoner.

Solli mener utredningen til Ruter ikke har et langt nok perspektiv.

— En slik utredning må forholde seg til perspektivet kommuneplanene har, og det er for kort i en slik sammenheng.

— Jeg tror ikke på noen måte at siste ord er sagt om hva Ahusbanen vil gi av samfunnsøkonomisk nytte i årene fremover. Det er jeg veldig trygg på, sier Solli.

Oslo forholder seg til det som er vedtatt

Samferdselsbyråd Guri Melby (V), her fotografert ved en annen anledning, sier hun foreløpig forholder seg til vedtaket fra bystyret: Ahusbanen skal bygges.

— Det er Ruters jobb som fagorgan å gi råd om hvordan vi kan få et best mulig kollektivtilbud i Oslo og Akershus, sier samferdselsbyråd Guri Melby (V) til Aftenposten. Hun forholder seg til det som er vedtatt i bystyret: At Ahusbanen skal bygges.

— Det er politikerne som bestemmer om Ahusbanen skal bygges eller ikke. Så langt har politikerne i Oslo sagt at den skal bygges. Da jobber vi etter det, sier Melby.

Ruter vil ikke si noe om utredningen

Ruter opplyser til Aftenposten at utredningen de jobber med ikke er sluttført, og de kan derfor ikke si noe mer om den på nåværende tidspunkt.

Også byråden peker på at rapporten ennå ikke er offentliggjort.

— Jeg har ikke mer innsikt i disse utredningene enn det som står i NRK-saken. Disse rapportene er ikke offentliggjort og ikke overlevert til oss politikere ennå.

  1. Les også

    - Ruter vil ikke forlenge T-banen til Ahus

  2. Les også

    Oslo har best tilbud, flest fornøyde brukere og færrest med bil

  3. Les også

    T-banen kan gå oftere på kveldstid

Mest lest akkurat nå

  1. 1
    ØKONOMI
    Publisert:

    Etter første natt i leiligheten, banket det på. – Det var en fyr som sa han skulle bo her.

  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5