Oslo

«Jeg har litt hekse- og Prøysen-pause»

I fem av 40 profesjonelle artist-år har Maj Britt Andersen vært heks. Å drikke kaffe med henne må vel være farlig?

Under denne muntre luen skjuler det seg en heks som har trukket stappfulle hus – i fem år!
  • Aftenposten Redaksjon
For 40 år siden medvirket jubilanten også i den norske Melodi Grand Prix-finalen.

— Dette er jo direkte nifst: Vår forrige samtale fant sted i hel-skummel heksesammenheng. Heldigvis ble intervjuet gjort på telefon. Et nærmøte, ansikt til ansikt, er neppe trygt?- Jo da. Pulverheksa er bare snill, hun. I fem teateroppsetninger har jeg hatt gleden av å spille forfatter Ingunn Aamodts populære figur. Bøkene og forestillingene er laget for de aller minste barna; derfor er Pulverheksa alltid veldig snill. Men det er klart: Hun kan jo trylle. Og noen av vennene hennes er av og til skumle. Pass deg heller for dem.

På St. Hanshaugen i Oslo: "Tante Maj Britt" sang for 2000 barn. I 2012.

— Takk for tipset. På tampen av høstens etterspurte turné: Dagene er nokså hekseri-frie?- Ja, for tiden feirer jeg 40-årsjubileum som plateartist. Både Alf Prøysen og Pulverheksa betyr veldig mye for meg. Noen av de vakre tekstene hans står alltid på konsertprogrammet, men ellers har jeg litt hekse- og Prøysen-pause, kan du si. Turneen begynte på Skreia, på Toten, der jeg vokste opp. 20. desember avsluttes den, hjemme i Asker. Neste opptreden blir i Kulturkirken Jakob, her i Oslo, i morgen. Dette er en konsert for hele familien, med barnekor og fire fantastiske musikere.

- Ikke mange artister, her i vesle Noreg, kan gi ut en samling sanger med undertittelen "De 60 beste"?

— Siden 1975 har jeg laget 20 soloalbum. Da er det jo ikke så rart at jubileumsutgivelsen er innholdsrik. En gave til meg selv, og forhåpentlig til publikum, er fem nyinnspillinger med Kringkastingsorkesteret. Å få fremføre materialet sammen med så dyktige, og så mange, musikere, var fantastisk.

- Hør nå. Vokalist-debut med danseband bare 14 år gammel. Et mylder av barneplater. Tre Prøysen-album. Revy. Teater. TV. Internasjonalt hjelpearbeid for barn. Hva, så langt, er selve høydepunktet?

— Jeg kan ikke nevne ett. Eventyrlig ble suksessen med utgivelsen Folk er rare, der Geir Holmsen og Trond Brænne sto for musikk og tekst. I 1986 fikk vi Spellemannprisen. I dag møter jeg unge foreldre som vokste opp med de sangene og tar egne barn med på konsert. Gang på gang har jeg vært så heldig å få spille i oppsetninger som gikk for fulle hus. Riksteatrets turneer med Pulverheksa , for eksempel, var utsolgt i fem år! Platen jeg er mest glad for å ha laget, er Kjærtegn .

- Hvorfor?

— I etterkant har jeg fått høre at det i 1992 var modig å gi ut et Prøysen-album med ukjente tekster og nye melodier. Det er nok sant. I dag er særlig sangen "Mitt hjerte er ditt" blitt en klassiker; folk bruker den blant annet i brylluper. Den første konserten med det materialet holdt jeg på Toten. Der ble det ikke fullt hus. På Nationaltheatret, uken etter, var det smekkfullt.

- Helt ærlig: Hvordan holder man seg i grunnen på toppen som artist – i 40 så kunstnerisk sammensatte år?

— Det bare er å brette opp bluseermene og jobbe. Jevnt og trutt. Når man er så glad i jobben sin som jeg er, er det en ren glede.