Oslo

1000 osloborgere skal teste ut bysykler med piggdekk i vinter

Mandag 3. desember ble bysykkelsesongen i Oslo avsluttet. Nå starter en helt ny ordning med bysykler utstyrt med piggdekk for spesielt inviterte.

Bristol Mccloud i Oslo Bysykkel justerer det siste på de nye bysyklene med vinterdekk. Foto: Astrid Løken

  • Astrid Løken
    Astrid Løken
    journalist

I første omgang er det kjøpt inn 200 nye bysykler til vinterbruk. De er utstyrt med piggdekk. De som har brukt bysyklene mest de siste to ukene, i alt 500 personer, er blitt spurt om de vil være med å prøve ut vintersykling med piggdekk.

Økes til 1000 syklister og 400 sykler

Ordningen er et pilotprosjekt. Utover vinteren 2019 oppjusteres det med 200 nye sykler. Da vil ytterligere 500 få tilbud om å teste ordningen.

Det vil si at 1000 syklister har 400 bysykler med piggdekk til rådighet utover vinteren.

Prosjektet skal driftes av Urban Infrastructure Partner (UIP) og Oslo Bysykkel.

– Jeg synes det er veldig stas at vi nå får piggdekk på noen av bysyklene i Oslo. Vi har lenge ønsket at enda flere får oppleve at Oslo er en fin sykkelby også om vinteren. Med piggdekk på sykkelen og stadig bedre måking av sykkelveinettet, er sykkelen et attraktivt transportmiddel hele året, påpeker miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG).

– Dette har vi ønsket lenge, sier miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG). Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Bysyklene er et viktig supplement til kollektivtransporten, så det er bra at de kan være i sving året rundt. Derfor samarbeider vi med UIP og Clear Channel om en pilot for vinterdrift av bysyklene, sier Carl-Frederic Salicath, sykkelplanlegger i Oslo kommune.

– Det er helt nye sykler med trinnløst gir, kevlar belte og en annen type sete enn forrige generasjon bysykler. Det er en mer robust sykkel som gir en bedre brukeropplevelse, sier Liisa Andersson i operativt ansvarlig i Urban Sharing, som er datterselskap av UIP.

De som skal bruke bysyklene med piggdekk må laste ned en app. Det er kun inviterte som kan teste ut syklene denne vinteren. Foto: Astrid Løken

De som blir invitert med til å bruke vintersyklene må laste ned en app.

– Det er rett og slett gjort smartere ved å flytte teknologien direkte til låsen på sykkelen. Tidligere var teknologien plassert i stativene, forklarer Andersson.

Stasjonene der stativene står vil bli geo-gjerdet.

– Det vil si at vi bruker teknologien som er plassert på sykkelen sammen med appen på brukernes mobiltelefon til å kunne åpne og låse sykkelen på angitte plasser, sier Andersson.

Gir informasjon om hull

Appen har blant annet teknologi som forteller om syklistens bruksmønster.

– Dataene kan gi oversikt over hvor folk sykler, hvilke sykkelveier som brukes mest, hvor det er hull i veien og så videre. At appene bidrar med informasjon om bruksmønster kommer som et tillegg til sykkeltellerne som er i Oslo, og kan bidra til å informere om hvordan sykkelveiene kan utvikles fremover, sier hun.

Stasjonene der stativene står vil bli geo-gjerdet. – Det vil si at vi bruker teknologien som er plassert på sykkelen sammen med appen på brukernes mobiltelefon til å kunne åpne og låse sykkelen på angitte plasser, sier Liisa Andersson i Urban Sharing. Foto: Astrid Løken

20 stasjoner i sentrum og indre by

I første omgang blir det 20 stasjoner. Disse stasjonene blir hovedsakelig i Oslo sentrum og ut mot Grünerløkka, St. Hanshaugen, Majorstuen, Tøyen og Grønland.

Les mer om

  1. Sykkel
  2. Urban Infrastructure Partner
  3. Bysykkel
  4. Lan Marie Nguyen Berg
  5. Oslo kommune

Relevante artikler

  1. OSLO

    55 syklister bøtelagt siden mandag. Politiet varsler kontroller hele uken.

  2. OSLO

    Det er blitt flere bysykler, men færre bruker dem

  3. OSLO

    Nå skal Ruter teste ut elsparkesykler

  4. OSLO

    Oslos bysykler opplever en bølge av tyveri og hærverk.

  5. OSLO

    Hvor mange elsparkesykler finnes det i Oslo? Det vil ikke selskapene si.

  6. OSLO

    Setter ut 400 el-sparkesykler på Fornebu