Disse gatene i sentrum får sykkelfelt i 2019
Neste år blir det sykkelfelt i blant annet Universitetsgata og over Rådhusplassen. – Det er fortsatt utrygt å sykle i byen, sier Lan Marie Berg (MDG).
Oslo kommune og Statens vegvesen har planlagt flere sykkeltraseer gjennom sentrum i 2019. Traseene blir i all hovedsak midlertidige.
Flere av tiltakene kommer i påvente av permanente sykkelveier med høyere standard.
– Det fortsatt er utrygt å sykle i byen. Spesielt i Oslo sentrum, hvor det fortsatt er få sammenhengende sykkeltraseer. Neste vår vil gjennomføre en rekke tiltak for å sørge for at det blir tryggere og bedre å sykle i sentrum, påpeker miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG).
Større planer kommer
De midlertidige løsningene kommer i påvente av Bilfritt byliv-reguleringen, som skal gjøre det bedre å være fotgjenger, syklist og kollektivbruker. Et av forslagene i reguleringen er å tredoble antall gågater og torg i Oslo. Bystyret skal behandle reguleringen til våren.
– Vi venter ikke på Bilfritt byliv-reguleringen, sier Berg om neste års planer.
Går alt som det skal, vil de midlertidige løsningene føre til at noen gater gjøres enveiskjørt, deriblant Rådhusgata. Ifølge Berg kommer ikke tiltakene til å hindre ankomst til sentrum og i sentrum med bil.
Også permanente sykkelveier neste år
Statens vegvesen planlegger også å bygge permanent sykkelfelt i Dronning Mauds gate i 2019. Sykkelfeltet skal etter hvert erstatte sykkelveien som går i Dokkveien i dag. Syklistene skal etter ferdigstillelse av sykkelfeltet langs Dronning Mauds gate (ved det nye Nasjonalmuseet) ledes derfra og videre over Rådhusplassen.
– Vi ønsker også å bygge en permanent sykkelvei over Rådhusplassen, samt tilrettelegge godt for sykkel langs Kontraskjæret over Kristiania Torg og gjennom Rådhusgata neste år, sier sjefingeniør Dagmar Hoyer i Statens vegvesen.
Planene forutsetter at Bilfritt Byliv-reguleringen legger til rette for det og blir vedtatt fortest mulig.
– Vi jobber tett sammen med Oslo kommune om utformingen av hele strekningen, sier Hoyer.
Det er ikke avklart om den permanente sykkelveien over Rådhusplassen skal ligge sør eller nord for trikkeskinnene.
– Vi har foreslått at midlertidig løsning legges sør for trikkeskinnene, slik at syklistene kan bruke denne mens den permanente sykkelveien bygges på nordsiden av trikkeskinnene, sier Hoyer.