Sjekker alle bussene etter brann

I går skjedde det igjen. En buss tok fyr på Furuset, et drøyt døgn etter at en annen buss ble flammenes rov på Skøyen.

Fortsatt er ikke årsaken til de to brannene helt klarlagt, men politiet tror ikke at brannen på Skøyen ble påsatt, slik tidlige tips gikk ut på.

Les også

Buss i brann på Furuset

- Vi har ingen rimelig grunn til å tro at noe straffbart har skjedd, sier brannetterforsker Marit Bratsberg Nilsen til Aftenposten.

Gjør undersøkelser

Bussen var fra fabrikanten Solaris AS, og tilhører Norgesbuss, som kjører på kontrakt med Ruter. Solaris henter nå en ekspertgruppe fra fabrikken i Polen for å gjennomgå den utbrente bussen.

- Vi undersøker etter våre metoder og retningslinjer. Vi holder foreløpig alle muligheter åpne for hva som kan ha skjedd, sier adm.dir. Sverre Skaar i Solaris, som leverer busser til 26 europeiske land.

- Vi håper å ha et svar klart i løpet av uken, legger han til.

Også Norgesbuss går nå gjennom bussparken.

Les også

Buss i full fyr på Skøyen

- Vi undersøker våre 12 tilsvarende busser. Rent konkret tar vi dem inn på verksted, for å se etter lekkasjer og andre ting. Vi må sikre at det ikke er seriefeil, sier adm.dir. i Norgesbuss, Atle Rønning, som forsikrer om at det er trygt å reise med selskapets busser.

Begge de to bussene som har tatt fyr i Oslo de siste dagene har gått på diesel. Brannen på Furuset i går oppsto trolig i motorrommet, ifølge Ruters opplysninger.

Skal kartlegge nye busser

Men både Statens vegvesen og Direktoratet for samfunnssikkerhet— og beredskap (DSB) ser på bussbrannene med et foruroliget blikk.

DSB setter spørsmålstegn ved om kunnskapen om brannfaren ved den nye generasjonen busser er god nok. Det kommer stadig nye busser med ulike materialer, og som går på ulike typer drivstoff, ut i trafikk.

- Vi ser for eksempel at det kommer stadig flere gassbusser, og frykter at disse kan være mer brennbare, sier sjefingeniør Terje Olav Austerheim i DSB til Aftenposten. Skrekken er en storbrann i en tunnel.

- Vi har bedt Vegdirektoratet om å kartlegge risikoen og eventuelt brannfare ved den nye generasjonen busser, legger han til.

Ser til Sverige

Og ifølge fagdirektør Finn Harald Amundsen i Vegdirektoratet er arbeidet i gang. I løpet av måneden kommer eksperter fra Sverige på besøk for å fortelle om sine erfaringer. De satte i gang en omfattende kartlegging etter en voldsom brann i Helsingborg da to gassbusser kolliderte i fjor.

Amundsen kan ikke si nøyaktig hva arbeidet vil munne ut i. Men hensikten er altså å øke kunnskapen om brannfaren ved nye busser.

- Vi vil se på farer knyttet til gassbusser og eksplosjonsfare, særlig med tanke på tunneler. Dem har vi mange av både i Oslo og resten av landet, sier han.

Veimyndighetene vet ikke nok om brannfarene ved nye busser. Nå skal de få hjelp fra Sverige for å kartlegge risikoen.

Politiet tror ikke at bussbrannen på Skøyen ble påsatt, slik tidlige tips gikk ut på.