Oslo

NSBs nye tilbud i sommer: Spasering fra buss til tog

Her ute på Langkaia blir tusenvis av togpassasjerer dumpet i sommer. Holdeplassen for buss-for-tog til Oslo flyttes ca. 400 meter vekk fra Oslo S. Derfra må NSBs kunder ta beina fatt.

Her slippes NSB-passasjerene av. I bakgrunnen skimtes Postgirobygget, Thon Hotel Opera og Oslo S, ca 400 meter unna. Foto: Sveinung Berg Bentzrød

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Tidligere har NSB plassert busser for tog ved spor 19 på Oslo S, for alle som skal til og fra sentralstasjonen.

Når det bærer løs med arbeider på jernbanen i sommer, flyttes «avstigningen» for buss for tog til Langkaia, nær Havnelageret.

For tusenvis av passasjerer betyr holdeplass på Langkaia:

  • At det blir langt til Oslo S.
  • Langt til nærmeste T-banestasjon.
  • Langt til nærmeste taxiholdeplass.
  • Avstigning i et område preget av sterk trafikk.
  • Flere fotgjengeroverganger på vei til Oslo S, med korte intervaller med grønt.
  • Et værutsatt omåde, ofte med mye vind.

Aftenposten har målt tiden det tar fra bussen dukker opp av Operatunnelen til den parkerer på Langkaia til ti minutter, i rushtiden.

Deretter må man gå til Oslo S. Avhengig av fart tar det fra fem ti minutter.

At danskebåten legger til ved Langkaia, og ikke kommer tettere på Oslo S, fremstår som logisk. At NSBs passasjerer som «sogner til» Oslo S skal dumpes her ute, fremstår som langt mindre logisk.

NSB: - Vi er veldig klar over at det blir lenger å gå

– Gina Scholz, kommunikasjonsrådgiver i NSB, hvem fant ut at dette var lurt?

– Vi har gjort en totalvurdering, i samarbeid med Oslo kommune, Bymiljøetaten, Ruter og Veivesenet. Oslo-trafikken er i utgangspunktet utfordrende. Skal vi kjøre bussene inn og ut fra samme sted vil det gi utfordringer i Dronning Eufemias gate. Derfor setter vi av kundene et annet sted.

– Vi er veldig klar over at passasjerene får et lengre stykke å gå. Men vi må etablere noen faste løsninger, slik at vi ikke forandrer fra gang til gang. Det er flere som har interesser i dette området, og målet har vært å få til best mulig logistikk, sier Scholtz.

– Og dermed sitter passasjerene igjen som taperne?

– Ja, det kan du si. Vi prøver å finne gode løsninger for flest mulig. Alternativet hadde vært å slippe av alle reisende på samme sted. Det ville også gitt køer, sier hun.

  • I uke 31 blir det aller verst for togpendlerne.

Færre avganger og mye buss for tog. Det var beskjeden da Aftenpostens beskrev jernbanens planer for sommeren.

Men bussene må uansett inn på Oslo S

– Buss-for-tog-bussene må uansett inn på Oslo S. Hvorfor kan ikke de samme bussene slippe av og ta om bord passasjerer?

– Det er ikke sikkert at bussene skal videre med det samme. Dette har med plass å gjøre.

– Er det ikke mye mer plass ved spor 19 på Oslo S enn ved busstoppene på Langkaia?

– Jo, men det handler ikke bare om den konkrete plassen. Det handler om inn- og utkjøring i en trang gate langs spor 19, der det er mange busser, taxier, privatbiler og annen trafikk.

– Fra lørdag 25. juni er planen å stoppe ved Tollbukaia, som er noe nærmere Oslo S.

– Var det noen i NSB som protesterte mot denne løsningen?

– Det har vært lange diskusjoner frem og tilbake. Det skal gjøres store arbeider på jernbanen i sommer. Kjører vi mange busser inn og ut av Oslo S, lager vi problemer for mange.

  • Husker du hvordan det var med buss for tog i fjor sommer?

I fortvilelsens stund gikk NSB, politiet, Veivesenet og Ruter sammen for å prøve å komme unna kaossituasjonen.

Anbefaling: Varsle om du har spesielle behov på forhånd

– Hvor mye lengre tid må folk beregne som skal bytte fra buss-for-tog til et annet tog, eller fra buss-for-tog til annen buss-for-tog, evt. med kofferter?

– Vi anbefaler de reisende å legge inn 5–10 min ekstra. Og ta hensyn til at buss-for-tog normalt bruker lengre tid enn tog.

– Hva med dem som ikke klarer å gå så fort, og som har kofferter?

– Vi skal ha et tilbud for dem med spesielle behov. De kan enten si fra på forhånd, eller snakke med kundeveiledere der bussen stopper.

– Til sommeren, det vil si fra 25. juni, tar vi også i bruk nye løsninger, der vi flere steder og etter avtale med Ruter benytter deres busser og T-bane ut av Oslo sentrum, sier Scholz.

Har du fått med deg denne humorvideoen fra satiregjengen i 5080 Nyhetskanalen?

Les mer om

  1. Oslo
  2. Vy

Flere artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    Her stenger jernbane og tunneler i sommer – verst første helg i august

  2. NORGE
    Publisert:

    Færre avganger. Færre sitteplasser. Mye buss for tog. Slik blir jernbanesommeren 2017.

  3. OSLO
    Publisert:

    Norway Cup, ferieslutt og jernbanearbeid. Frykter kaosuke i og rundt Oslo.

  4. OSLO
    Publisert:

    Slik kan du takle togkaoset

  5. OSLO
    Publisert:

    Stenging av Østfoldbanen og flere tunneler fører til forsinkelser i Oslo-trafikken

  6. NORGE
    Publisert:

    Buss for tog - men ikke togstans samtidig øst og vest for Oslo S i sommer